Här kör förarlös lastbil på trafikerad motorväg

2021-12-30 13:32  
Testet genomfördes i mörker. Foto: Tusimple

Nästan 130 kilometer på motorväg i mörker, med omgivande trafik, stoppljus, påfarter och avfarter – utan någon människa i lastbilen. Det är startupen Tusimples senaste milstolpe.

– Vi känner oss väldigt säkra på att bli först med att driftsätta autonoma lastbilar i stor kommersiell skala, säger Cheng Lu, vd på Tusimple, till sajten Techcrunch. 

Tidigare i år blev det känt att Scania skulle trafikera E4:an med lastbilar som klarar av att köra själv. Testerna, som pågått ända sedan dess, sker i samarbete med just Tusimple. Testerna omfattar teknik på nivå 4 på SAE:s femgradiga skala för självkörande fordon. 

Men vid de testerna sitter en förare bakom ratten, samt en provningsingenjör bredvid.

Läs mer: Snart kör lastbilar autonomt på E4:an

Tusimples egen –  och, enligt företaget själva, historiska –  körning genomfördes den 22 december på en sträcka mellan Tuscon och Phoenix i den amerikanska delstaten Arizona. Sträckan var förstås noga utvald: dels utgör den en del av en tung fraktrutt mellan Kalifornien och Florida. Dessutom är självkörande fordon inte så hårt reglerade i Arizona. Det är i till exempel i Phoenix som Waymo sedan oktober 2020 driftar en förarlös taxiflotta. 

Huruvida det kan räknas som historiskt kan diskuteras. I augusti genomförde företaget Plus en liknande körning på en motorväg i Kina.

Läs mer: Nu ska Einride etablera sig i USA – här är de största utmaningarna för startupen

I vilket fall är det Enligt Cheng Lu ingen smal sak att släppa lös en lastbil utan förare på en motorväg. 

– Vi snackar om ett fordon på 40 ton som kör på motorväg i över 100 km/h. Det är betydligt svårare att kontrollera, svårare att bromsa. Implikationerna när det gäller säkerhet och pålitlighet är betydligt högre, säger han till Techcrunch.

Ordrar på nästan 7000 fordon

Lastbilen som fick äran att köra själv är en ombyggd modell från Navistar, men Tusimples ambition är att tillsammans med partners – inklusive Traton Group, där Scania ingår –  utveckla lastbilar specifikt designade för autonom drift. Startupen har redan ordrar på nästan 7 000 fordon.

Delar av Tusimples flotta. Foto: Tusimple

Men även om teknikutvecklingen sker snabbt så gäller det fortfarande att övertyga allmänheten om att självkörande fordon går att lita på. Testet i Arizona krävde visserligen inget mänskligt ingripande, men säkerhetspådraget var omfattande. 

Bland annat körde civilpolis en bit bakom lastbilen, och omkring åtta kilometer framför Navistar-trucken körde ett annat fordon på spaning efter oväntade avvikelser. 

– Det tar tid att bygga den tillit som behövs för att få den här industrin att röra sig i rätt riktning. Därför är det viktigt att vidta många försiktighetsåtgärder, säger Cheng Lu.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt