Här kan 15 svenska vätgasmackar hamna 

2021-04-28 16:36  

Danska Everfuel har presenterat sin plan för utrullning av vätgasmackar i Sverige. Målet är 15 stationer vid slutet av 2023. 

Vätgasbilar är beroende av en tankinfrastruktur för att kunna slå igenom. I Sverige finns blott fem mackar, ett antal som legat ganska konstant de senaste åren.  

Det danska startupbolaget Everfuel, grundat 2017, vill ändra på den saken. Nu har företaget presenterat sin plan för utrullning av upp till 15 mackar till 2023. 

Foto: Jonas Askergren

Att åtta av dem är på gång är egentligen redan känt sedan tidigare, eftersom Everfuel ingår i det EU-finansierade projektet att etablera en nordisk vätgaskorridor. Delfinansieringen godkändes redan 2017 och stationerna skulle vara på plats i fjol, men projektet har försenats

Resterande sju vätgasmackar ska Everfuel bygga på egen hand eller i samarbete med andra aktörer.  

– Vår ambition är att efterfrågan blir så stor att vi inte behöver söka stöd för att bygga dem, säger Lars Jakobsen, försäljningschef på Everfuel, till Ny Teknik.

Norra Sverige utelämnat i nuläget

Stationerna ska byggas i anslutning till existerande mackar eller nyetableras, beroende på respektive orts förutsättning.  

Det finns endast en planerad station norr om Stockholm, i Gimo. Vilka orter som kan bli aktuella norröver kommer att presenteras när behovet mognat och industrialiseringen har tagit fart. 

Vätgasen kommer att produceras genom elektrolys i storskaliga produktionsanläggningar för att bli så billig som möjlig. Den körs sedan ut till mackarna med lastbil. Lars Jakobsen hoppas att de snart kan använda vätgaslastbilar för jobbet. Var produktionsanläggningarna hamnar och vem som ska bygga dem är inte klart, men typiskt kanske en av dem hamnar i Skåne och en annan kring Stockholm, enligt Lars Jakobsen.  

– Det finns många tekniska verk och liknande som är intresserade av att börja producera vätgas, säger han.

350 och 700 bar

Stationerna kommer att erbjuda tankning vid så väl 350 som 700 bars tryck, där det högre är standard för personbilar och det lägre vanligt för lastbilar och bussar. Beroende på efterfrågan kanske det ena trycket erbjuds före det andra vid en specifik station.  

Vätgas kostar idag kring 80–95 kronor per kilo att tanka. Lars Jakobsen menar att det är ett bra prisläge, jämfört med vad det kostar att köra per kilometer. Men vad priset vid respektive station i slutänden blir är också en fråga om avstånd från produktionsanläggningen. 

– Vid mer avlägsna stationer kanske det blir lite dyrare, säger han. 

De utpekade orterna är inte definitivt bestämda. Everfuel för fortfarande diskussioner med olika aktörer kring optimal placering. Det tar ungefär ett år från beslut tills att stationen är etablerad, enligt Lars Jakobsen. 

Vad kan gå fel i er satsning? 

– Att det inte kommer ut tillräckligt med fordon på vägarna. Kommer de så har vi en god affär. Men vi tittar också långsiktigt på det här. Det viktigaste just nu är att komma igång, säger han. 

Everfuel siktar på att i slutet av 2023 driva 40–50 publika vätgasmackar i Skandinavien. De norska stationsorterna presenterades i mars och de danska är näst på tur. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt