Här är Volvos Lastvagnars första tyngre ellastbilar

2019-12-10 16:52  

Volvo Lastvagnar växlar upp med tyngre eltransport. Ny Teknik var på plats i Göteborg för att titta på de nya konceptmodellerna för regionaltransport och byggtrafik.

De två lastbilarna rullar tyst in på scen och ställer sig på varsin sida om Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Det är dags för företaget att ge sig på att elektrifiera större fordon, meddelar han från scen.

– Det är definitivt vårt jobb att tillverka lastbilar för elektromobilitetens tidsålder, för våra kunder och för samhället. Tack vare vår samlade kunskap inom Volvokoncernen går vi nu in i ett tyngre segment med ett starkt självförtroende, säger Roger Alm.

Efter att i snart ett decennium ha tillverkat eldrivna bussar rullar Volvogruppen nu allt snabbare mot eldrift inom lastbilstrafiken.

I januari skickade Volvo Lastvagnar ut sina första ellastbilar till pilotkunder i Göteborg. Det är två mindre fordon för stadstrafik som används för att varudistribution och sophämtning i stadskärnan. I början av nästa år ska modellerna, FL Electric och FE Electric, ut i serieproduktion.

Läs mer: Volta Trucks – svensk startup som ska bygga eldriven lastbil

På sin demoanläggning i Torslanda i Göteborg visar Volvogruppen nu upp vad som är nästa steg i elektrifieringsresan.

De två konceptlastbilar som presenterades under tisdagen var en lastbil för regionala transporter, och en för byggarbetsplatser. Båda är tänkta att säljas i flera utförande och ha en räckvidd på över 20 mil.

De fordon som står på scen i dag använder samma drivlina som de mindre modellerna som snart ska ut i serieproduktion. Produktionsmodellerna kommer dock att få en ny, mer kraftfull drivlina.

– När det gäller FL/FE tog processen ungefär två år från koncept till serieproduktion. Utan att säga några exakta datum kan ge en indikation på hur lång utvecklingsprocessen är, säger Jonas Odermalm som är ansvarig för elektromobilitet på Volvo Lastvagnar.

Hur lika blir produktionsbilarna de koncept ni visar upp i dag?

– Drivlinan kommer att uppgraderas för att klara tyngre vikter än den i FL/FE som är gjord för att klara 27 ton, och sen förväntar vi oss att batteritekniken har tagit ytterligare några steg vilket gör att vi kan få med oss mer energi så att vi kan hålla rimliga körsträckor.

Läs mer: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar

Volvo har inte kommunicerat vem som kommer att leverera batterier. Sedan tidigare finns ett samarbete med Samsung, men Volvos representanter vill inte berätta vem som tillverkat batterierna som sitter i konceptbilarna – eller vem som kommer att stå som leverantör när serieproduktionen av de mindre ellastbilarna drar igång nästa år.

När Ny Teknik får provköra lastbilen som är tänkt att användas för regiontransport kan vi konstatera att det är ett lättkört och tystgående fordon. Den är fullastad med betongsuggor, men tar sig lätt och smidigt runt testbanan.

Bristen på ljud och vibrationer i de eldrivna lastbilarna lyfts upprepade gånger som en styrka, jämte nollutsläppen av både partiklar och koldioxid från själva lastbilsdriften.

Arbetsmiljön för föraren ska förbättras väsentligt när ljudnivån inne i hytten mer eller mindre kan halveras jämfört med en dieseldriven lastbil, åtminstone i lägre hastigheter.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt