Här är Range Rover Sport – rullar 100 km på el

2022-05-12 09:32  

Väl tilltagen prestanda, rejäla offroad-egenskaper och tio mils räckvidd på el. Nu har nya Range Rover Sport lanserats med uppdaterade drivlinor och massor av ny teknik.

I fjol kom stora Range Rover, brittiska Land Rovers mest lyxkantade alternativ. Nu kommer den mindre versionen Sport som komplement och med den nya generationen kommer ny laddhybriddrivlina samt en hel del teknik.

Designmässigt syns det att det är en Range Rover. Den nya modellen följer samma formspråk som etablerades redan 2004 när den första ”sporten” kom, men samtidigt har man sett till att utveckla för att hålla bilen ajour med moderna förväntningar. Eller som företagets designchef vill kalla designen: ”modern, relevant och progressiv”.

Fram är det mer rundade former än tidigare, men fortfarande kort överhäng och markant grill. Nytt är att bilen får digitala LED-strålkastare, vilket är vad man kan förvänta sig av en bil för över en miljon.

Tillverkaren framhäver att bilen nu har väldigt bra aerodynamik. Detta tack vare infällda dörrhandtag, att man dolt tätningslisten vid fönstren samt att man ”lasersvetsat” taket.

Väntas bli elbil – om några år

Interiört beskrivs modellen som mer förarorienterad än den större Range Rovern och det innebär bland annat att man sitter lägre.

När det kommer till det drivlina erbjuds sedvanliga diesel- och bensinalternativ samt självklart även en laddhybrid. Därtill kommer bilen även inom ett par år som ren elbil, men mer om det senare.

Läs mer: Lista: Alla elbilar – så mycket kostar privatleasingen

Grunden är en treliters sexcylindrig motor i stället för den tvålitershistoria som tidigare erbjöds. Denna får hjälp av en elmotor om 105 kW som tack vare ett batteri på 38,2 kWh ska kunna driva ekipaget upp till 100 kilometer på el. Något som motsvarar ett koldioxidutsläpp på 18 g/km – och att bilen bekvämt duckar under malus-ribban.

Systemeffekten är antingen 440- eller 510 hästkrafter och om man har tung högerfot kan dessa omvandlas till 5,8- respektive 5,4 sekunderssprinter 0-100 km/h.

Range Rover Sport. Foto: JLR

Precis som sitt större syskon är det en ny bottenplatta och elarkitektur som bilen bygger på. Plattformen är grunden till att man kunnat bygga bilen mer vridstyv än någonsin, vilket innebär att tillverkaren utlovar ”klassledande” egenskaper när det kommer till dynamisk körning.

Vidare är även fyrhjulsstyrning (7,3 grader) samt Land Rovers patenterade terrängkörningssystem med ombord. Det förstnämnda ska ge svängradier i paritet med småbilar och det senare bidrar, utöver rejäl kompetens off road, med förmågan att man för första gången i modellen kan få adaptiv terrängfarthållare.

Och som grädde på moset har plattformen även stöd för fjärruppdateringar.

”Laddhybriderna början”

Ny Teknik var med på smyglansering när Range Rover Sport presenterades. Där förklarade företagets modell och produktchef, Nick Collins, att initialt är det stort sug efter V8, men att man förväntar sig att elektrifieringen ska ta över. Och de två alternativ man släppt nu är avstampet mot elbilen.

– Laddhybriderna är början, men 2024 kommer bilen som ren elbil, säger han.

Att grundplattan MLA-Flex är nu och ska kunna husera rena elbilar är känt sedan tidigare. Dock brukar elbilar byggda med samma komponentlådor som fossildrivna bilar innebära en hel del kompromisser. Och för Range Rover Sport blir då frågan hur batterierna ska få plats om det nu ska vara tre gånger mer kapacitet än i laddhybriden?

– Vi har dem här i golvet, svarar Nick Collins finurligt.

Innebär det att den mekaniska fyrhjulsdriften får stryka på foten – och att vi då får ett slätt golv vid baksätet?

– Nej, offroad-kapaciteten och fyrhjulsdriften blir densamma. Det kommer vi inte ändra på. Så, nej, kardantunneln blir kvar. Jag kan inte berätta mer om elbilen i det här skedet – men du kommer få se hur vi löst det snart.

Fakta: Priser Range Rover Sport

Laddhybrid 440e – från 1 279 900 kr

Laddjubrid 510e – från 1 632 900 kr

Diesel 300 hk – från 1 170 900 kr

Diesel 350 hk – från 1 452 900 kr

Bensin 3,0 400 hk – från 1 227 900 kr

Bensin V8 530 hk – från 1 635 900 kr

Felix Björklund

Mer om: Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt