Här är nya elmotorcykeln från svenskarna i Kenya 

2022-07-25 11:29  

Air är designad i Nairobi, av tidigare Opibus. Här berättar svenska strategichefen om den nya elmotorcykeln från Roam.

Opibus grundades av svenskar men har sin bas i Kenya, och i början av året lanserade de sin första elbuss. Sedan dess har bolaget bytt namn till Roam – och nu presenteras elmotorcykeln Air.  

Tidigare har man erbjudit en elmotorcykel baserad på en konventionell mc men där ramen huserar bolagets eldrivlina. Roam Air är dock utvecklad från grunden och därmed den första elmotorcykeln som är designad på den afrikanska kontinenten.

Löstagbart batteripack. Foto: Roam

Byggs i Nairobi

I likhet med elbussen kommer mc:n att byggas i bolagets fabrik i Nairobi, och den ska vara ute på vägarna senare under året. Målgruppen är de mc-taxis som är vanliga i Östafrika – för designen har Roams ingenjörer tittat på så kallade boda-boda förare och deras passagerare.  

– Vi har försökt anpassa produkten efter hur den används i dag och hur vi kan förbättra den för det användningsområdet. I bakdelen av ramen finns ett räcke för att hålla fast sig i som passagerare, så att det blir en mer bekväm upplevelse. Tanken har vi gjort om till ett förvaringsutrymme. Vi har mycket plattare vinklar på toppen av motorcykeln, för de spänner ofta fast saker på tanken. Så det är många små grejer som går ihop, säger Roams strategichef Albin Wilson till Ny Teknik.

Albin Wilson, strategichef på Roam. Foto: Roam

Han berättar att dagens vanligaste mc-modeller lokalt som regel ligger på 150 cc och kommer från de indiska tillverkarna TVS eller Bajaj.  

– Vi har försökt att efterlikna mycket av de mått och vikter som vi ser på den här marknaden i dag, men batterierna gör såklart att vår motorcykel blir något tyngre, med 20-30 kg, säger han.

Läs mer: Svenskar bygger om safaribilar till eldrift

180 km räckvidd

Airs topphastighet är 90 km/h, men det finns flera körlägen att välja mellan. Med dubbla batteripack på vardera 3,24 kWh får man räckvidden 180 km. Enligt Albin Wilson ska batteriet kunna laddas fullt via ett vanligt vägguttag på 4 timmar och till 80 procent på 2-3 timmar.  

– Det innebär att vi inte hålls tillbaka av en batteriinfrastruktur, utan den här motorcykeln är ämnad att vara självständig på hela kontinenten där det finns eluttag, säger Albin Wilson.

Instegspriset för Roam Air ligger på blygsamma 1 500 dollar. Foto: Roam

Driftskostnaden sägs vara upp till 70 procent lägre jämfört med en konventionell mc. Till detta ligger instegspriset för Air på 1 500 dollar, strax under 15 400 kr. Det är dock med en batterimodul och därmed halva räckvidden. Enligt Albin Wilson har man hittat en mycket prisvärd kinesisk leverantör av battericeller – men Roam har också fått ner kostnaden tack vare en egen ramdesign vars återkommande former innebär att den kan tillverkas med ett fåtal verktyg, vilket görs i Indien. 

John Edgren

Mer om: Elmotorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt