Här är Kinas storslagna planer för självkörande bilar

2021-01-29 11:40  

År 2035 ska bilarna i Kina inte bara vara självkörande. Bilarna ska även kunna detektera hinder på minst en kilometers avstånd och ha en beslutskapacitet som överstiger människors.

Tre övergripande mål för Kina är att kraftigt minska antalet trafikolyckor, minska utsläppen och öka transporteffektiviteten. Det ska bland annat göras genom att, på sikt, helt eliminera människor som kör. 

– Den nya generationens fordon kommer att vara utrustade med sensorer och styrenheter som gör det säkert, effektivt och bekvämt att köra bil. I framtiden kommer människor helt att kunna ersättas av datorer, men för det så krävs smart informationsutbyte mellan såväl fordon som vägar, människor och så vidare, säger Gong Weije, vice vd på CICV, China Intelligent & Connected Vehicles Institute och generalsekreterare på CAICV, China Alliance for Intelligent & Connected Vehicles. 

På Drive Sweden Forum igår presenterade hon den nya versionen av Chinese Automated Vehicle Roadmap – alltså Kinas färdplan för framtidens uppkopplade självkörande bilar. 

Drive Sweden Forum är mobilitetsbranschens årliga konferens. Normalt sett arrangeras konferensen på plats i Göteborg men i år var det en nätbaserad upplaga.

Upptäcker hinder på kilometeravstånd

Ett av Kinas mål för självkörande bilar är att de år 2035 ska kunna detektera hinder på minst en kilometers avstånd. För att nå dit finns flera delmål på vägen: År 2025 är ambitionen att kunna detektera hinder på 200 meters avstånd och 2030 på 500 meters avstånd. 

År 2035 ska bilarna dessutom ha tillgång till kartdata som uppdateras varje sekund och har en upplösning på centimeternivå.

Läs mer: Baidu lanserar elbil – enligt uppgift tillsammans med Geely

Redan 2025 vill Kina att hälften av alla nya bilar som säljs på marknaden delvis har självkörande teknik, men landet satsar även mycket på att vägar och städer förses med teknik som direkt och indirekt kan kommunicera med de självkörande bilarna. 

– Nu går vi från automatiserad körassistans till ett system med ännu mer uppkopplade och självkörande bilar. År 2025 kommer vi bland annat att använda NR-V2X-teknik i viktiga vägkorsningar, vägsektioner, motorvägar och liknande. På så vis når vi målen i vår nya färdplan, säger Gong Weije. 

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt