Här är funktionerna som de flesta bilköparna nobbar

2021-11-03 08:30  

Biltillverkarna presenterar alltmer avancerad teknik och tjänster. Men nu visar en undersökning att köparna är ointresserade av flera trendiga funktioner.

Auto Pacific har intervjuat nära 90 000 personer som nyligen har köpt bil. Deltagarna har fått svara på hur intresserade de egentligen är av biltillverkarnas nya teknik kring förarstöd. Undersökningen visar att en rad funktioner lämnar dem tämligen svala. Det rapporterar Autoblog.

Ett exempel på ”trista listan” är de head-up-displayer som börjar bli ett vanligt tillval. Den negativa inställningen omfattar även förstärkt verklighet, där tillverkare som exempelvis Volkswagen lägger information från navigationen ovanpå den verklighet föraren ser. Även möjligheten att kunna styra funktioner bakom ratten med handrörelser är en möjlighet som få uppskattade i undersökningen.

Det fanns också ett lågt intresse för att använda biometrisk teknik, exempelvis för att låsa upp bilen eller starta fordonet med hjälp av sitt fingeravtryck. Och elektroniska effekter som förstärker motorljudet stod lågt i kurs.

Carl-Erik Stjernvall är teknisk expert samt hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige. Han tror att det svala intresset kan bero på okunskap.

– Jag tror att en del av orsaken kan vara att många inte känner till vad den efterfrågade utrustningen är för något, eller saknar egen erfarenhet av den, till skillnad från det som hamnar högt i listan, säger Carl-Erik Stjernvall till Ny Teknik.

Volvo bland de som profilerar sig hårdast

Volvo finns bland de tillverkare som har försökt profilera sig med conciergetjänster, Via plattformen Volvo on Call har man erbjudit allt från att hämta bilen för service, eller se till att tanken är full, till att matvaror ställs in i bagageutrymmet. I undersökningen var det en av de minst intressanta aspekterna för köparna. Intresset för att kunna köpa saker via infotainmentsystemet var bara något större. 

I en framtid där bilarna har full autonomi är det logiskt att ratten försvinner. 2020 presenterade GM-ägda Cruise Automation upp bilen Origin, som varken har ratt eller pedaler. Men att ta bort kringlan gillas inte av bilköparna.  

– I frågan om mer självkörande har ju också många biltillverkare backat idag jämfört med för några år sedan, och menar att det inte finns utrymme ekonomiskt att utveckla självkörande personbilar. Möjligtvis till bildelning eller taxi, men knappast för privatägda bilar, bland annat i takt med ökade kostnader och krav på till exempel minskade utsläpp, säger Carl-Erik Stjernvall.

Nedan ser du de två listorna med populära respektive impopulära funktioner och tjänster.

Topplistan – populäraste funktionerna i bilen

1 Uppvärmda säten: 66 procent.

2 Döda vinkeln-övervakning: 60 procent.

3 Parkeringssensorer fram och bak: 55 procent.

4 Fyrhjulsdrift: 54 procent.

5 Filhållningsassistent: 54 procent.

6 Apple Car Play/Android Auto: 53 procent.

7 Elmanövrerat passagerarsäte fram: 52 procent.

8 LED-stämningsljus: 52 procent.

9 Ventilerade/kylda säten: 50 procent.

10 Förarsäte med minne för inställningar: 49 procent.

Bottenlistan – minst populära funktionerna i bilen

1 Full autonomi utan ratt: 7 procent.

2 Conciergetjänster: 7 procent.

3 Kontroll med handrörelser: 9 procent.

4 Biometriska funktioner: 9 procent.

5 Att kunna köpa saker via infotainmentsystemet: 12 procent.

6 Elektronisk förstärkning av motorljudet: 13 procent. 

7 Förstärkt verklighet/head-up-display: 14 procent. 

John Edgren

Mer om: Bilar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt