Här är framtidens stadsbil Urbansphere – en lyxlounge på hjul

2022-04-20 09:50  

En rullande lounge för kinesiska megastäder. Urbansphere beskrivs som visionen av en framtida stadsbil. Men kan du gissa vilket märke som ligger bakom konceptet?

När vi pratar om stadsbilar brukar storleken vara central. I trånga miljonstäder är små bilar att föredra. Men i inte i Audis framtidsvision. Nej, deras koncept Urbansphere är den diametrala motsatsen till kompakt. Ny Teknik var med när bilen presenterades online.

Det är nu ett tag sedan tyska Audi började bygga på sin framtid i form av tre olika sfärer. Den första var Skysphere som var en snajdig cabriolet. Därefter kom Grandsphere i form av en fyrsitsig lyxkryssare för landsvägen. Nu kommer som kronan på verket Urbansphere, en bil som på ett sätt är den mest konkret kundorienterade … och samtidigt den absolut minst ”Audi-mässiga”.

Hurdå? Jo, designen kommer av ”ett nära samarbete mellan designstudion i Peking och Ingolstadt” samt att presumtiva kunder i Kina har fått bidra med önskemål. Det här har gjort att bilen innehåller all den lyx och prestige som kinesiska kunder förväntar sig av Audi – men i en form som ingen bil med de fyra ringarna någonsin har haft tidigare.

Läs mer: ”Galen” värdering av norska Tesla-utmanaren Fresco Motors

Storleksmässigt mäter Urbansphere in på 5,51 meter med 3,4 meter i hjulbas. För jämförelsen skull kan det ställas bredvid att bilen är mer än dubbelt så lång som en Smart Fourtwo och bara hjulbasen är tillräcklig för att få in en Citroën C1. Bilen är även två meter bred och har en höjd på 1,78. När Ny Teknik ställer frågan om vad det är som gör det här till en framtida stadsbil är svaret:

– Det är en fråga vi ofta får. ”Urban” är ett koncept som ofta handlar om små bilar som passar i tätare städer. Men vi har valt att ta ”urban” ur meningen för asiatiska kunder. VI har haft kliniker där vi tagit deras behov med i beaktande – och där är utrymme otroligt viktigt, säger Florian Liese från tillverkarens exteriördesign-team.

Bio med transparent oled-skärm

Dessa rejält tilltagna mått innebär att det finns rejält med rymt inuti. Fyra separata säten ska ge riktigt förstklassig komfort. Om man vill går det att färdas halvliggande, men om det är mer socialt beteende som står på schemat går de främre att snurra 180 grader.

För baksätespassagerarna finns det möjlighet att titta på bio då en transparent oled-skärm kan fällas ned från taket. Om det är Rambo eller en videokonferens är helt egalt – tekniken för det senare finns med ombord och bilen ska antingen kunna vara ett rullande kontor eller vardagsrum.

Audi Urbansphere. Foto: Audi

Och så det här med designen. Audi beskriver det som att karossen har en svepande siluett med traditionella Audi-former och element. De beskriver det som att man kombinerat välkända detaljer, som single frame-grillen med nya stilgrepp och på så sätt fått en ny komposition.

När Ny Teknik påpekar att oerhört få skulle kunna peka ut Urbansphere som en Audi om de bara får se bilen från sidan svarar Florian Liese.

– Ja, jag får hålla med om att profilen är ny för oss. Här har vi för första gången tagit fördelarna av insidan och visar dem exteriört. För det var viktigt att volymen runt kupén skulle ha tydliga Audi-attribut.

Vilka är dessa attribut?

– Det är single frame-fronten, utsvägningen vid hjulhusen och andra element typiskt Audi. Det handlar om att hitta balans. Vi ser oss som ett progressivt märke, men vi har ett dna och en historia att bygga på. Så även om det är ett nytt segment består våra gamla värderingar, säger Florian Liese.

Grillen har, förutom jobbet att övertyga tvivlare om att det är en Audi som kommer rullande, rollen att vara framtidens kommunikatör. Det genom att medelst olika ljuseffekter kunna signalera andra trafikanter om sin närvaro. I kombination med att strålkastarna kan anpassas efter trafiksituationer, miljö eller humör får Urbansphere-förare stora möjligheter att själv skräddarsy hur det ska se ut när man kommer åkande.

Men ljus-innvoationen slutar inte där. Audi kastar även med ett självlysande paraply som passagerare kan ta med sig när man lämnar bilen. Innerskalet är tillverkat av reflekterande material och det gör att hela ytan ska fungera som en bländfri ljusenhet. Och när det är dags att korsa en gata aktiveras ett pulserande ljus för att visa andra trafikanter att man är där. Denna styrs med hjälp av ai samt sensorteknik.

Bygger på PPE-plattformen

Men åter till bilen. Visst, det är ett koncept och i sin nuvarande tappning kommer Urbansphere inte se dagens ljus. Dock ger Audi en hint om vad för teknik vi kan förvänta oss i den här typen av fordon.

I grunden bygger bilen på komponenter från den kommande PPE-plattformen. Drivlinan ombord bygger på 800-voltsteknik. Det innebär att man får snabbladdningskapacitet på 270 kW vilket då gör att 120 kWh-batteriet ska gå att ladda från fem till 80 procent på 25 minuter. Det rejäla batteriet möjliggör även 75 mils räckvidd på en laddning.

Audi Urbansphere. Foto: Audi

Effekten i drivlinan med dubbla elmotorer är på 295 kW och vridmomentet skrivs till 690 Nm. Hur snabbt bilen kan accelerera är inget som anges, men med tanke på att det är en bil tänkt för kinesiska storstäder lär det vara en siffra som sällan är intressant. Trots det menar man från tillverkarens sida att 5,5 metersbilen är en sann märkestrogen kreation

– Det här är en äkta Audi. Förvisso har vi tittat på den kinesiska marknaden och implementerat saker som är eftertraktat. Men vi gör inte bara en bil för Kina, de kinesiska kunder har bara varit mer uttrycksfulla med vad de vill ha, säger Christian Becker, ansvarig för interiördesign på konceptet.

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt