Han uppfann en laddkabel som ska förhindra bränder

2018-11-20 06:00  

En USB-laddkabel med inbyggda värmesensorer som varnar vid överhettning. Mattias Gustafssons uppfinning lanseras nu i butik.

Överhettade elprylar ha blivit hett mediestoff de senaste åren. Men antalet bränder är egentligen inte särskilt stort. Elsäkerhetsverket tar i snitt emot en anmälan om brandtillbud per månad, enligt Aftonbladet. Men samma myndighets granskning från i fjol visade att 14 av 60 undersökta laddare hade så pass allvarliga brister att de innebär ”direkt livsfara vid vanlig användning”.

Mattias Gustafssons fru såg för ett par år sedan ett nyhetsinslag om de brandfarliga laddarna och började helt enkelt dra ut dem från vägguttagen hemma i villan i sydskånska Abbekås.

– Jag undrade vad hon höll på med. Då visade hon mig nyhetsinslaget, säger han.

Löser teknikproblem på fritiden

Mattias Gustafsson är pilot till yrket. Det innebär att han varvar längre perioder av arbete med perioder av ledighet. Den lediga tiden använder han bland annat till att fundera på tekniska lösningar på diverse problem.

Han utvecklade för många år sedan en snabbväxlingsfunktion till banmotorcyklar. I stället för att koppla och släppa på gasen vid växling stänger en liten elektronikbox av motorn under några millisekunder. Detta sänker trycket i växellådan och gör det möjligt att lägga i en ny växel samtidigt som viktiga tiondelar sparas in. Boxen har han sålt ett par tusen exemplar av om året till motorcykelförare över hela världen. Mattias Gistafsson pekar stolt på ett fotografi av en förare som vann roadracing-VM 2015 med hans snabbväxlingsmodul.

Tv-inslaget om brinnande laddare såg han 2015. Han började genast fundera på möjliga lösningar på problemet.

En första prototyp började ta form. Den fungerade enligt samma princip som en mussla. Mobilen placerades i en låda med lock som stängdes vid fara, alltså förhöjd temperatur. Mattias Gustafsson var inte riktigt nöjd med den lösningen.

– Dels så innebar den att hela telefonen förstördes, även om inte huset gjorde det. Och dels så var det en ganska otymplig låda, säger han.

I stället uppstod tanken att placera sensorerna i själva laddkabeln och utrusta den med ett brandlarm. Nya prototyper började tas fram. I april 2016 sökte han patent för uppfinningen. Ett år senare tog han kontakt med hemelektronikkedjan Elgiganten som direkt visade intresse för idén. Utvecklingen började ta fart.

Olika sensorer reagerar på värme

Hemma i garaget och i samarbete med en ingenjörsfirma i Svedala förfinades kabelns funktion. Två typer av sensorer som reagerar på värme används i båda ändar av kabeln: Dels sensorer för infrarött ljus och dels så kallade NTC-sensorer, vars resistans beror på temperaturen. När temperaturen ökar ger sensorn utslag.

Ett larm med ljudnivån 95 decibel börjar tjuta när temperaturen överstiger 75 grader Celsius. Men vad händer om överhettningen förstör omvandlaren som sitter mellan kabeln och vägguttaget så att strömmen bryts? För att brandlarmet fortfarande ska fungera la Mattias Gustafsson även till en liten kondensator som fungerar som ett energilager. Den räcker till sju minuters bevakning av temperaturen samt tre minuters larm efter att nätströmmen har brutits.

För ett år sedan besökte han elektronikmässan Consumer Electronics i Hongkong med målet att hitta en tillverkare för produkten. Efter en del inledande problem med att få dem att förstå vad hans idé egentligen gick ut på klickade det. Han hittade ett kinesiskt företag från Shenzen med 7 000 anställda och 30 ingenjörer som tog sig an att designa och tillverka laddkabeln. Uppgörelsen blev sådan att Mattias Gustafsson själv tar hand om Europamarknaden och att det kinesiska företaget får sälja mot royalty i resten av världen. Han är mycket imponerad av den kinesiska tillverkaren.

– De är extremt professionella och har alla ackrediteringar som behövs. Från prototyp till färdig produkt tog det bara ett år, säger han.

Säljs under namnet Scudi

Riktigt lika smidigt fungerade inte den svenska patentprocessen, vilken Mattias Gustafsson jämför med att spela pingis i sirap. Men allt är nu i sin ordning. Hans patent är brett och omfattar alla typer av laddkablar, inte bara USB-laddare för mobiltelefoner. Laddkabeln har just börjat säljas under namnet Scudi och kostar knappt 400 kronor.

Blir den en försäljningsframgång är han beredd att lägga pilotyrket åt sidan. Ytterligare sex produkter i samma serie väntar runt hörnet.

– De flesta går ut på att förhindra brand men också fukt, säger han.

För att finansiera Scudi har han sålt företaget som sålde snabbväxlingsmodulen. Men han ser sig inte som en risktagare.

– Inte direkt. Jag är ganska kalkylerad, gillar att hitta på nya grejer. Jag ser vardagsproblem och försöker att lösa dem, säger han.

Fakta: Scudi laddkabel

Mattias Gustafssons laddkabel finns i två varianter: Båda har vanlig USB-kontakt av typ A i ena änden. För att koppla in den i ett vägguttag krävs alltså en omvandlare.

I andra änden av kabeln sitter en USB-kontakt av typen C alternativt av typen Micro-B. För att ladda exempelvis en Iphone krävs därmed en adapter.

Det sitter två sensorer i varje ände av kabeln som alltså därmed registrerar värme i såväl omvandlare som telefon.

Kabeln har försetts med kevlartrådar för att öka motståndskraften mot upprepad böjning. Den har testats av provningshuset Intertek och är CE-märkt.

Namnet Scudi är italienska för ”sköldar”, vilket syftar på den dubbla uppsättningen sensorer.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt