Halvledarkrisen: Chipbrist har vänt till överflöd på sina håll 

2022-07-21 15:21  
Det har varit brist på halvledare under lång tid. Arkivbild. Foto: Thomas Johansson/TT

Kriget i Ukraina, nedstängning i Kina och stigande inflation har på vissa håll vänt halvledarbristen till ett överflöd. Tilllverkaren Micron har till exempel dragit ned på sin produktion. 

”När är chipbristen över?” är en av de 23 frågorna i artikeln om allt du behöver veta om den globala halvledarbristen. Svaret är: Nu, åtminstone på vissa håll.

Chipbristen innebar en global kris som påverkade allt från fordonsindustri till elektronikåterförsäljare, men på kort tid har läget kraftigt förbättrats.  

– De som drabbades hårdast av krisen var bilindustrin, och av allt att döma så verkar bilindustrin inte längre ha komponentbrist som det största problemet idag. Man har kommit i kapp med komponentförsäljning och börjat bygga vissa lager. Idag ses i stället råvarukostnader generellt som ett av de största problem, säger Klas Moreau, vd för Zeropoint Technologies, till Ny Teknik.

Volvo Cars: Gradvis förbättring

I Volvo Cars senaste kvartalsrapport som presenterades i onsdags skriver bolaget att halvledarbristen kontinuerligt har förbättrats under de gångna månaderna. 

Förklaringen till förbättringen är enligt Klas Moreau framförallt den stigande inflationen i världen, vilken i sin tur beror på kriget i Ukraina och delvis även Kinas kraftiga nedstängningar i kampen mot coronapandemin. 

– Detta har påverkat människors köpbeteende. Nedgången i försäljning av exempelvis mobiltelefoner, datorer och bilar har redan blivit tydlig, säger Klas Moreau. 

Att det alls uppstod en komponentbrist i fordonsindustrin beror på att många fordonstillverkare såg en minskad efterfrågan på fordon i början av pandemin. I hopp om att minska sina förluster valde många av dem att stoppa beställningar på allt material - inklusive mikroelektronikkomponenter - till bilarna. Följdeffekten blev att elektronikproducenterna i sin tur stoppade eller minskade sin produktion av automotivechip och komponenter.  

Hur det sedan gick vet vi ju: Distansarbetet ökade samtidigt som många hellre ville åka bil än kollektivt, vilket skapade kraftig efterfrågan för såväl elektronikprodukter som bilar. Men då var det redan för sent för fordonstillverkarna att beställa nya elektronikkomponenter – och chipbristen blev ett faktum.

Micron drar ner på chipproduktionen

Minnestillverkaren Micron Technology är en av de aktörer som framöver minskar sin chipproduktion, något som bland annat Reuters har rapporterat om. Men tillverkarnas svar varierar. I juni frågade Reuters fem chiptillverkare hur lång väntetiden var på några utvalda chip. I genomsnitt 49 veckor, alltså långt in i 2023, blev svaret.

– Halvledarindustrin är cyklisk och i tidigare nedgångar har det oftast, för att inte säga alltid, varit minnesproducenterna som först larmar. I detta fall har Micron sagt att de ser vikande efterfrågan och kommer att dra ner på sin produktionstakt. Detta brukar följas av att andra leverantörer också presenterar liknande neddragningar, fast något senare, säger Klas Moreau.

Däremot tror han inte att chipöverflödet kommer att bestå, eftersom den eventuella nedgången kommer att bromsas något av att den underliggande efterfrågan på integrerade kretsar generellt sett ökar.  

– Jag tror att vi kommer se en mindre stark nedgång av halvledarindustrin, då vi fortsatt har en mycket stark digitaliseringstrend, en fortsatt utrullning av molnbaserade tjänster som är beroende av centraliserade datacenter. Denna efterfrågan och tjänster är fortsatt i en stark tillväxt och kommer driva på behov av utbyggnad av mobila tjänster, datauppkoppling, internetinfrastruktur och ytterst molnbaserad beräknings- och lagringskraft, säger Klas Moreau.

Rotakorn: Krisen inte över

Alla har dock inte samma uppfattning om att chipbristen skulle ha vänt till ett överflöd. Peder Olausson, vd för halvledardistributören och komponentmäklaren Rotakorn i Åtvidaberg, säger till Ny Teknik att han upplever att krisen inte är över än. 

– Att marknaden vänt från brist till överskott är inget vi ser. Möjligen har försörjningen av vissa segment förbättras något, men enligt min åsikt är den generella leveranssituationen fortsatt ansträngd, säger Peder Olausson. 

Rotakorn hjälper sina kunder att hitta komponenter som inte finns tillgängliga via den normala försörjningskedjan. Under halvledarkrisen har de ofta löst försörjningen genom så kallade uppgraderingar, det vill säga komponenter med en bättre kravspecifikation än vad kunden egentligen behöver. 

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt