Guldrusch för bränsleceller ger nystart åt svenska uppstickaren

2019-04-25 06:00  
Impact Coatings Carina Höglund, teknikexpert, Kristian Nygren, teknikexpert och produktchef, samt Will Wright, försäljningschef.Foto: Johan Kristensson

Efter insideranklagelser och tröga affärer är Linköpingsbolaget Impact Coatings åter på banan med beläggningen som gör bränsleceller effektivare – i hård konkurrens med en svensk verkstadsjätte.

För att leda ut elektronerna som frigörs i en bränslecell behövs ett ledande material i form av en platta. Plattan är vanligen gjord av rostfri tunnplåt. För att öka verkningsgraden och korrosionsbeständigheten beläggs plattan med något material, till exempel ädelmetallen guld.

Men guld är dyrt. Linköpingsbolaget Impact Coatings har i stället utvecklat en keramisk beläggning som appliceras på plåten med så kallad PVD-teknik (physical vapor deposition), vilket möjliggör en mycket tunn film.

Turbulent tid för företaget

Impact Coatings har genomgått en turbulent tid. Den tidigare vd:n misstänktes för insiderbrott och utreddes av Ekobrottsmyndigheten, men friades. I fjol fick han sparken. Företaget är nu åter på banan med en delvis ny ledning.

I höstas sa bolaget till Östgöta Correspondenten att de drar ned på sin satsning på bränsleceller och i stället fokuserar hårdare på andra typer av beläggningar, till exempel reflektorer till strålkastare för bilar. Men företaget fanns på plats på bränslecellsavdelningen på Hannovermässan, där Ny Teknik bland andra träffade Will Wright, försäljningschef.

– Det har varit trögt med bränslecellerna. Det är först de senaste 12–18 månaderna som vi har sett hur biltillverkarna har förändrat sin inställning till batteribilar. Det driver i sin tur på även andra områden, som bränsleceller. Utvecklingen drivs främst av Korea och Japan, sa han.

Avtal med Michelin

Företaget har bland annat tecknat kontrakt med Michelin, främst känt som däcktillverkare men som även har bestämt sig för att tillverka bränsleceller. Will Wright beskriver stämningen i branschen som Klondyke-artad, med många nya aktörer på banan – på gott och på ont.

– Vi väljer därför noga vilka vi samarbetar med. Det är inte så roligt att lägga sex månader på något som sedan faller platt, berättade Will Wright.

Det är en tuff marknad att befinna sig på. Impact Coatings har bland annat verkstadsjätten Sandvik som en av sina konkurrenter, även om deras respektive teknik skiljer sig åt. Sandvik ägnar sig åt pre-coating (förbeläggning). Det innebär att tunnplåten beläggs innan den därefter stansas och formas för att bilda plattorna som hamnar i bränslecellsstacken. Tekniken är förstås enklare att utföra i stor skala.

Läs mer: Kina visar vägen för vätgasen

Impact Coatings ägnar sig i stället åt post-coating (efterbeläggning), det vill säga belägger plattan efter att den har bearbetats klart. Tekniken är mer arbetsintensiv men kan ge bättre prestanda, eftersom beläggningen inte skadas när plåten bearbetats.

– Vår specialitet är att vi kan anpassa beläggningen beroende på användningsområde. Vi utför inte bara en beläggning, utan en hel lösning för kunden, säger Kristian Nygren, produktchef.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt