Gruvindustrin blir digital för att klara kompetensen

2018-11-26 06:00  

Mjukvaruföretaget Mevea och teknikkonsulten Etteplan har utvecklat världens första digitala tvilling för transport och logistik av gruvutrustning.

Finska Sleipner Oy tillverkar och marknadsför transportsystem för bandfordon och annan tung utrustning inom gruvindustri, stenbrott och jordförflyttning. Deras egenutvecklade system innebär att grävmaskinens undervagn rullar upp på en hjulsats, varpå föraren sätter skopan på flaket hos en dumper eller tipptruck i lämplig storlek. Maskinens ändra ände lyfts upp enligt hävstångsprincipen, dumpern förvandlas till dragfordon, och grävmaskinen till en trailer på hjul.

Syftet är att snabbare kunna transportera tunga grävmaskiner inom arbetsområdet, samtidigt som de dyra larvbanden får ökad livslängd när de besparas slitaget från traditionell förflyttning.

Läs mer: Epiroc lanserar eldrivna gruvmaskiner med Northvolt-batterier

– Problemet är att man knappt kan utbilda operatörer på systemet, eftersom det är så dyrt att utföra processen fysiskt. Det kostar pengar att köra omkring så här stora tunga grejer, så man sparar mycket pengar på att genomföra utbildningen virtuellt, säger Raimo Nikkilä, affärsutvecklare på mjukvaruföretaget Mevea.

Tillsammans med teknikkonsultföretaget Etteplan har Mevea utvecklat en digital tvilling, där Sleipners transportsystem används i en simuleringsmodell som genom sina kännetecken, funktioner och sitt utförande fullt ut efterliknar de fysiska maskinerna.

Simuleringsmodellen innehåller också en verklighetstrogen gruvdriftsmiljö, och ska ge slutanvändarna den nödvändiga utbildningen utan att störa kundens produktion eller generera höga bränslekostnader.

Mevea har tidigare utvecklat en digital utbildningssimulator tillsammans med den svenska skogsmaskintillverkaren Rottne, men detta är världens första digitala tvilling för transport och logistik av gruvutrustning. Enligt Raimo Nikkilä är det inte svårare att simulera tunga maskinprocesser i skogs- eller gruvmiljö, än att göra digitala tvillingar av de tillverkningsindustriella system där de virtuella teknikerna vanligen används.

– Det är ganska få element det handlar om. Normalt behöver du bara en modell av maskinen, en modell av omgivningen, och en modell av processen, säger han.

Läs mer: Australisk prestigeorder för svenskt innovationsbolag

Sleipners vd Tomi Korhonen uppger att den digitala tvillingen har en nyckelroll i utvecklingen av Sleipners tjänster inom kundanpassad användarutbildning.

– Genom simulationsbaserad utbildning kan vi säkerställa att användarna har hög kompetens och kan använda lösningen på ett säkert och effektivt sätt. Den digitala tvillingen kommer i framtiden också att generera nya sätt för oss att sälja och marknadsföra vår produkt, säger Tomi Korhonen.

Digital tvilling för transport och logistik

Målet är att utveckla en digital plattform eller portal som samlar kundtjänst i ett enda gränssnitt. Den digitala tvillingen är en del av Sleipners digitala paketering, som inledningsvis innehåller utbildning av slutkunder och handlare.

Konceptet är känt från gruv- och skogsindustrierna, men Mevea, Etteplan och Sleipner är först i världen att ta fram en digital tvilling för transport och logistik av tung gruv- och anläggningsutrustning.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt