Gruvbolaget går över till eldrivet – kör malm med 74-tons ellastbilar

2022-09-26 06:00  
Under 2023 ska Kaunis Iron börja köra batterielektriska malmbilsekipage med 74 ton totalvikt. Foto: Kaunis Iron

Efter skarpa vintertester med batteridrift, har gruvbolaget Kaunis Iron norr om Pajala gjort sitt teknikval. De kommande fem åren satsar de en halv miljard på att elektrifiera malmtransporterna.

I vintras kunde Ny Teknik rapportera att Kaunis Iron testkört en eldriven Volvoprototyp med 400 kW drivlina, 15 ton maxlast och 32 ton totalvikt.

I temperaturer som tidvis gick under 30 minusgrader gick bilen med malm de 16 milen mellan Kaunisvaaragruvan norr om Pajala och en omlastningsstation på Malmbanan.

Resultaten var lovande, men då hade Kaunis Iron ännu inte gjort ett definitivt teknikval. Man tittade på såväl vätgas- som batterielektrifiering.

Nu har bolaget beslutat sig för batteridrift.

– Vi ser att det är där utvecklingen går som snabbast, även om vi inte heller stängt dörren för vätgas och bränsleceller inför framtiden, säger Lars Wallgren, utvecklingsstrateg på Kaunis Iron.

Siktar på ellastiblar på 90 ton

Nästa år ska bolaget driftsätta batterielektriska Volvo-ekipage med 74 ton totalvikt.

– Vi vill köra dem åtminstone över en årscykel, inklusive under den kalla årstiden, så vi ser hur de presterar under alla förutsättningar. Vi har ju möjlighet att ”livslängdstesta” batterierna i vårt arktiska klimat, säger Lars Wallgren.

Utvecklingsstrateg Lars Wallgren och den 32 tons batterielektriska prototyp-Volvo som tidigare testkörts. Foto: Tomas Bergman

På sikt vill man använda eldrivna ekipage med 90 ton totalvikt, alltså densamma som man i dag har på konventionella diesellastbilar.

Om Kaunis Iron lyckas elektrifiera hela sin transportverksamhet, räknar bolaget med att spara omkring 15 000 ton koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar, grovt räknat, 3 000 varv runt jorden med personbil.

– Det som framför allt måste lösas för att det ska bli möjligt, är såklart batterikapaciteten och laddinfrastrukturen. Men teknikutvecklingen går snabbt på båda områdena. Det är enormt spännande att vara med och jobba med det här, säger Lars Wallgren.

Kaunis Iron jobbar också med att få ner vikten på själva lastbäraren, så man kan lasta mer malm och därigenom köra samma volymer med färre transporter.

– I dag kör vi med bil och släp, men vi tittar på olika fordonskombinationer med trailer exempelvis, säger Lars Wallgren.

Vill bli helt fossilfria – men först nytt gruvtillstånd

Framöver planerar Kaunis Iron även att börja jobba med att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift, exempelvis genom att elektrifiera lastmaskiner, borriggar och gruvtruckar. Där kan sparas ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år.

Lars Wallgren framhåller dock att det beror på om man får ja på sin ansökan om utökat miljötillstånd, som lämnades in i slutet av augusti. Bolaget vill bland annat öppna två nya dagbrott i Palotieva och Sahavaara.

– Saken ligger hos Mark- och miljödomstolen nu. Får vi det godkänt, så innebär det minst 20 års ytterligare livslängd för gruvverksamheten, säger han.

 

Kaunis Irons elektrifiering

Grubolaget siktar på att ha fossilfria transporter 2025.

I en första fas kartlade man olika alternativ: naturgas, HVO100, elväg och batterielektrifiering.

I fas 2 testkördes en batterielektrisk Volvo FMX i samarbete med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Volvo-återförsäljaren Wist Last & Buss. Med 15 ton lastvikt gick bilen den 16 mil långa rutten mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsstationen i Pitkäjärvi, med 150 kilowatts laddstationer på tre ställen.

Nu inleder Kaunis Iron fas 3, där man ska testa batterielektriska Volvo-ekipage med 74 ton totalvikt. Laddinfrastrukturen i projektet byggs ut i samarbete med Vattenfall.

Kaunis Irons konventionella diesel-ekipage lastar idag 63 ton och har 90 ton totalvikt.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt