Gripen utan stealth – därför dumpades smygtekniken

2019-12-27 07:30  

Att bygga och underhålla smygförmåga på stridsflygplan, så kallad stealth, är kostsamt. Gripenprogrammet har i stället satsat på offensiva och defensiva telekrigssystem.

Att Gripen E inte utrustats med smygförmåga är förstås ingen hemlighet. Beslutet fattades av Saab och Flygvapnet gemensamt. Det berättade flygvapenchefen Carl-Johan Edström vid presskonferensen i samband med förra veckans överlämning av det första serieproducerade Gripen E till det gemensamma testprogrammet.

– Vi tror att det är den offensiva och defensiva telekrigsförmågan som kommer att ge oss överlevnad och överlägsenhet gentemot motståndaren, sa han.

Smygförmåga (stealth på engelska) har blivit en allt vanligare teknik för stridsflygplan som innebär att de blir svårupptäckta för en radar. Egenskapen uppnås främst genom speciella material- och geometrival. Radarsignalerna studsar helt enkelt inte tillbaka som de gör på ett vanligt plan utan smygteknik.

Lockheed F-117 Nighthawk först ut

Först ut var amerikanska Lockheed F-117 Nighthawk som togs i tjänst redan 1983. Andra exempel är F-22 Raptor och F-35 Lightning II, båda från Lockheed Martin. Ryssland har Sukhoi SU-57 och Kina har bland annat Chengdu J-20 och Shenyang FC-31.

Men tekniken är dyr att utveckla och underhålla, säger Jonas Hjelm, chef för affärsområdet Aeronautics på Saab, i en intervju med Ny Teknik.

– Plockar du bort en lucka på planet för att genomföra underhåll är det ungefär som att du måste måla om huset igen, enkelt uttryckt. De geometriska formerna innebär dessutom att du måste kompromissa med flygplanets aerodynamiska egenskaper. Därför valde vi tidigt tillsammans med den svenska kunden att inte gå den vägen, säger han.

Gripen är också ett förhållandevis litet flygplan, vilket i sig innebär en mindre radarsignatur.

I stället har Saab alltså satsat på passiva och aktiva system för telekrigföring, eller elektronisk krigföring som det också kallas. Ett exempel på det är störsändaren som gör att motståndarens radar fylls med falska mål.

Aesa-radar bättre på att upptäcka smygplan

Den avancerade så kallade Aesa-radarn (Active Electronically Scanned Array) har förmågan att bättre upptäcka smygplan jämfört med tidigare versioner. Dessutom har Gripen en värmesökande sensor (som kan detektera infrarött ljus från värmekällor).

– Man blir aldrig helt osynlig. Men det blir man inte med stealth heller. Oavsett hur mycket stealth du har avger du alltid värme, som kan upptäckas av den infraröda sensorn. Jag säger inte att stealth är dåligt – men man ska inte luras att tro att man blir osynlig bara för att man har det, säger Jonas Hjelm.

I takt med att systemen för elektronisk krigföring, radar och ir-detektering har blivit mer avancerade har datamängden ökat så pass mycket att piloten inte klarar av att hantera den manuellt. Gripen har legat i framkant när det gäller gränssnittet mellan människa och maskin, på engelska kallat Human Machine Interface (HMI).

Algoritmer lägger ihop datan från de olika sensorerna (så kallad sensorfusion med hjälp av artificiell intelligens) och presenterar den information som för stunden är mest relevant. Sensorfusion är ingen nyhet i Gripen E men uppgraderingen innebär att har Saab tagit ytterligare ett steg jämfört med den tidigare versionen C/D, enligt Jonas Hjelm.

Gripen E har bredare display

En annan nyhet i Gripen E är en större och bredare display i cockpit som gör att piloten bättre kan styra på vilket sätt informationen ska presenteras.

– Det är inte så konstigt egentligen, men innebär att piloten på ett helt annat sätt kan duka upp sin miljö jämfört med de tre fasta displayer som finns i Gripen C/D, säger Jonas Hjelm.

Han menar att artificiell intelligens kommer att bli allt viktigare framöver för att låta flygplanet ta över allt större uppgifter från piloten. Syftet är att avlasta piloten och kapa tiden i den så kallade OODA-loopen, Det är en i militärsammanhang populär illustration av vad som krävs för att gå från observation, orientering, beslut och slutligen till handling (på engelska Observe, Orient, Decide, Act).

– Det handlar inte om någon revolution utan att stegvis flytta gränserna för att vi snabbare ska kunna uppdatera informationen så att den blir relevant för piloten, säger Jonas Hjelm.

Johan Kristensson

Mer om: Saab Gripen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt