Google Home-chefen om oron: Vi måste förtjäna svenskarnas tillit

2018-11-09 12:37  

Inom tio år ska röstassistenter kunna föra konversationer på samma nivå som en människa. Det hoppas Chris Chan, produktchef för smarta högtalaren Google Home.

Amazon var snabbast med smarta högtalare på den amerikanska marknaden. Men Google är först ut i Sverige. Sedan några veckor finns modellerna Google Home och Google Home Mini i butikerna, med en inbyggd röstassistent som förstår och talar svenska.

– Att finnas i Sverige är otroligt viktigt för oss, svenskar är tidiga med att använda ny teknik, säger Chris Chan, produktchef på Google Home.

Så varför har det dröjt? Google Home har funnits på den amerikanska marknaden i två år.

– För oss handlar det inte bara om översättning, text-till-tal och tal-till-text, utan också om att assistenten förstår Sverige. Att den förstår sitt kulturella sammanhang.

Läs mer: Här är mitt nya liv med Google Home

Det finns några för smarta högtalare unika utmaningar att tampas med. En är att skeptikern, med viss rätt, kan hävda att en smart högtalare inte kan göra något som en telefon inte redan klarar. Googles assistent, exempelvis, bor inte bara i Home-högtalarna utan också i Ios- och Android-enheter.

– Att man redan kan göra allt med sin telefon är på sätt och vis sant, men det sker i ett annat sammanhang. En telefon måste man lyfta ut fickan, man måste titta på den och kan inte fokusera på människorna runt omkring. En röstaktiverad högtalare innebär en delad upplevelse. Man lagar mat tillsammans, man lyssnar på musik tillsammans. Det ger andra typer av möjligheter.

Samtidigt som många har påpekat riskerna med att placera fjärrfältsmikrofoner – smarta högtalare har med andra ord bra hörsel – i våra hem så har Google Home, och konkurrenten Amazon Echo, blivit stora försäljningssuccéer i hemlandet USA. Chris Chan säger att Google för att vinna svenska kunder måste göra sig förtjänt av deras tillit.

– Vi tar personlig integritet på största allvar. Vi har (på Home-enheterna) reglage för att stänga av mikrofonerna. Då kan de inte höra något som sägs och kan inte hackas. Sedan ska man komma ihåg att högtalaren bara reagerar på väckningsfrasen, ”okej, Google”.

Sparar ljudupptagningar av frågor i molnet

Vad händer med det bakgrundsljud som fångas upp?

– Konversationer i bakgrunden existerar men de tenderar att vara mer avlägsna än den dominanta signalen, alltså själva frågan. Men vi jobbar ganska hårt med att hålla interaktioner mellan användaren och röstassistenten så korta som möjligt. Men det finns mer vi kan och kommer att göra på det området i framtiden.

Sin vana trogen sparar Google det mesta i molnet, inklusive ljudupptagningar av frågor man ställt till den smarta högtalaren. Det sker då den som talat till högtalaren kopplat sitt Google-konto till sin Home-enhet.

– Frågorna, precis som när du googlar, lagras i molnet och är tillgängliga för dig. Du kan alltid se vilken information du delat och du kan ta bort data när som helst, säger Chris Chan.

Google har gjort hårdvara i snart tio år. Sedan en tid har sökjätten kommit att formulera en strategi för ett ekosystem där hårdvara, programvara och artificiell intelligens är obligatoriska beståndsdelar i varje pryl de själva designar. Men utöver att den strategin är en de numera delar med flera av sina konkurrenter så är det ingen tvekan om att, när allt kommer omkring, Google först och främst vill nå ut brett med sin programvara.

Google: Som att prata med en människa inom tio år

Förhållningssättet skapar en del förvirring. Ett exempel är att när Google Home Hub – en smart högtalare med skärm – lanserades i oktober så hade bland andra LG och Lenovo redan hunnit ut på marknaden med sina respektive konkurrenter. Båda med skärm, och båda med Google Assistant redan inbyggd.

– Man måste ändå ha en övertygelse om att ens mjukvara kommer att bli bättre när den används till olika typer av hårdvara. Och vi kan inte bygga varenda hårdvaruprodukt på marknaden. Så samarbete med andra kan fylla luckor. Det kan gälla prissättning eller design. Huruvida kunden letar efter det som ger mest för pengarna, eller högtalaren med det absolut bästa ljudet.

Chris Chan kan inte säga något om när vi kan förvänta oss att Google Home Hub kommer till Sverige. Men han har stora förväntningar på framtiden för röstteknik.

– Inom fem till tio år så är förhoppningen att vi, så långt det bara är möjligt, får samtal med röstassistenter att kännas som att tala med en människa. Att assistenten kan hjälpa en med mer sofistikerade uppgifter.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt