Garage laddar med solel och batterier

2019-03-14 06:00  

Ett nytt parkeringshus i Uppsala ska förses med solceller, batterier och superkondensatorer. Syftet är att kunna erbjuda elbilsladdning utan att öka effektbehovet från stamnätet.

I den norra delen av stadsdelen Rosendal i Uppsala håller stommen just på att resas till det nya parkeringshuset. I september nästa år ska allt vara klart.

Här ska finnas plats för 450 bilar. Cirka 90 av platserna ska ha laddmöjligheter för el- och elhybridbilar.

För att inte förvärra problemet med effektbrist i Uppsala ska parkeringshuset utrustas med solceller på taket och energilager i form av batterier och superkondensatorer.

– Vi vill kunna tillhandahålla laddning även under effekttopparna. Därför har vi börjat se oss omkring för att avgöra hur vi kan bidra i arbetet med att minska behovet från stamnätet. Så vi ser på hur vi kan producera ström med hjälp av solceller och lagra energin i batterier, eftersom vi gör bedömningen att solelsproduktionen är som störst när bilarna troligen inte är där, berättar Gustav Törnquist, bygg- och fastighetschef på Uppsala Parkering.

Nytt styrsystem för energilagring och elbilsladdning

Ett nytt styrsystem ska utvecklas ihop med Uppsala universitet och stiftelsen Stuns för att optimera energilagringen och elbilsladdningen. Men de övriga installationerna har också en del ovanliga inslag.

Två typer av solcellspaneler ska monteras på taket. Dels vanliga monokristallina kiselsolceller, dels dubbelsidiga solcellspaneler som kan fånga upp ljusreflektioner på baksidan.

Två typer av batterier ska också användas i parkeringshuset. Dels vanliga nickelmetallhydridbatterier, dels natriumjonbatterier som än så länge är mycket sällsynta på marknaden. Sådana natriumjonbatterier, med en saltvattenlösning som elektrolyt, installerades nyligen på Tiundaskolan i Uppsala. Nu vill Uppsala Parkering gå samma väg.

Läs mer: Svenska kraftnäts nya grepp ger nätet mer kapacitet

Planen är att även använda superkondensatorer i det nya parkeringsgaraget. Dessa har lägre energitäthet än batterier men har fördelen att kunna ladda sekundsnabbt, och de klarar fler laddcykler utan prestationsförsämring.

”Ett ständigt pågående arbete”

Solcellerna ska ha en installerad maxeffekt på 50 kW. För energilagren finns inga kapacitetskrav fastlagda än.

Uppsala Parkering har inte heller lagt fast något exakt mål för hur mycket man vill att effektbehovet ska sjunka tack vare installationerna.

– Universitetet och Stuns ska följa och kalibrera systemet och vi hoppas kunna ta in erfarenheterna i nästa parkeringsanläggning som ska byggas i Rosendal. Vi ser det här som ett ständigt pågående arbete, säger Gustav Törnquist.

Byggnaden kommer utöver parkeringsplatser även att rymma 133 studentlägenheter och en butikslokal.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt