Videoskaparen Hashem Al-Ghailis animerade vetenskapsfilmer blir ofta virala, och hans nyligen publicerade reklamfilm för ett fiktivt superfuturistiskt jätteflygplan är definitivt inget undantag.
Den fem minuter långa videon presenterar ett ”kärnkraftsdrivet hotell i himlen” med plats för 5 000 besökare. Tack vare en fusionsreaktor ombord ska planet kunna stanna i luften i månader eller rentav år.
Allt är förstås otroligt spekulativt, och knappast något praktiskt gångbart bygge. Men den animerade filmen är ändå fascinerande. I kommentarer på sociala medier drömmer sig många bort, medan andra gillar att påpeka brister i konstruktionen eller att fusionskraft än så länge är långt ifrån kommersiellt gångbart.
Why, only this morning I was thinking how much I’d love to travel in a machine that combined all the best bits of Hindenburg, Chernobyl, Titanic, and a Travelodge. https://t.co/6a7zFlJdAs
— Dylan Beattie @AzureLowlands (@dylanbeattie) June 27, 2022
Svenska artist bakom idén
Historien om det flygande himmelshotellet började faktiskt redan för ett tiotal år sedan, och upphovspersonen är svenske Tony Holmsten som jobbar som concept artist i spelindustrin. Det var han som ritade förlagan till det flygande hotellet när han jobbade på den japanska spelstudion Grasshopper Manufacture.
Den smått legendariske spelskaparen Goichi Suda, eller Suda51 som han ofta kallas, hade en vision för sitt kommande spel Killer is dead.
– Idén till konceptbilden kom från Suda51 som jag jobbade med, han ville ha en nivå i Killer is dead som utspelade sig på ett gigantiskt flygplan som hade ett helt resorthotell inbyggt komplett med strand, klimatsystem och allt möjligt. Det skulle se så galet ut som möjligt med flera nivåer av vingar och motorer. Spelaren skulle springa runt i olika delar av planet och möta olika fiender, och till slut en boss någonstans i planet, skriver Tony Holmsten i ett mejl till Ny Teknik
Resultatet blev konceptbilden nedan.

Bilden levde sitt eget liv
Det jättelika flygplanet kom aldrig med i det färdiga spelet, det fick strykas under utvecklingen av Killer is dead. Men konceptbilden har levt sitt eget liv på nätet. Den har under åren fascinerat många och poppat upp på sociala medier.
– Jag har inte marknadsfört bilden alls faktiskt. Så det är helt ur sociala mediers djungeltrummakosmos som den har poppat fram, säger Tony Holmsten.
Förmodligen är det på den vägen som Hashem Al-Ghaili snubblade över bilden. Han kontaktade Tony Holmsten och frågade om lov att göra en animation baserad på konceptet. Sedan har han fyllt på själv med spekulativa tekniska detaljer kring hur flygplanet skulle kunna vara utformat.
– Allt som sägs i videon är något personen bakom videon själv kommit på, vi gick aldrig in på några tekniska detaljer när vi kom på konceptet, säger Tony Holmsten.
Hur känner du för att ditt koncept fått ett sådant genomslag nu?
– Jag tycker att det är roligt att ett koncept som jag gjorde för 10–12 år sedan, som väldigt få ens har sett, blivit populärt nu! Det visar ändå att det var en kul idé som bara behövde marineras lite. Jag tycker att personen bakom videon gjort ett bra jobb med att ta idén ett steg till, det är en väldigt kul och välgjord video.
Exklusiva skisser
Tony Holmsten vill också passa på att bjuda Ny Tekniks läsare på ytterligare några skisser från arbetet med att rita jätteflygplanet. Teckningar som aldrig publicerats på nätet förut:


Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.