”Från exoplaneternas synvinkel är det vi som är utomjordingarna”

2021-06-24 12:10
Så här kan Trappist 1-systemet se ut. Finns det liv på någon av dess jordliknande planeter skulle de kunna upptäcka jorden om drygt 1 600 år. Foto: Nasa/JPL-Caltech

Forskare har identifierat över 2 000 stjärnsystem med rätt position för att kunna upptäcka vår jord. Det kan hjälpa oss i jakten på utomjordiskt liv.

Astronomerna har använt sig av information från den europeiska rymdorganisationen ESA:s Gaia eDR3-katalog för att avgöra vilka stjärnor som tagit sig in i och lämnat den så kallade ”Earth Transit Zone”. Denna transitzon är ett särskilt område i rymden från vilket utomjordiskt liv skulle kunna upptäcka jorden, genom att se vår planet passera framför solen.

Deras slutsats är att strax över 1 700 stjärnsystem som befinner sig inom 100 parsek (326 ljusår) från jorden har varit i rätt position under de senaste 5 000 åren för att potentiellt liv på närliggande exoplaneter ska ha kunnat upptäcka vår planet.

Ytterligare 319 kommer att hamna i ett sådant läge inom de närmaste 5 000 åren, enligt forskare vid bland annat amerikanska Cornell University.

Läs mer: James Webb-teleskopet ska se till tidernas begynnelse

– Från exoplaneternas synvinkel är det vi som är utomjordingarna, säger astronomiprofessor Lisa Kaltenegger vid Cornells Carl Sagan Institute i ett uttalande.

Totalt 75 identifierade objekt har befunnit sig i rätt zon efter att vi började med kommersiella radiostationer på jorden, som har skickat ut signaler i rymden.

Sju av de strax över 2 000 stjärnsystem som har identifierats har sedan tidigare konstaterats ha exoplaneter.

1,8 gånger större än jorden

Ross 128-systemet ligger ungefär 11 ljusår bort och har en exoplanet drygt 1,8 gånger större än vår egen jord. Forskarna konstaterar att potentiellt liv på denna planet hade kunnat upptäcka vår jord under 2 158 års tid. Den möjligheten upphörde dock för ungefär 900 år sedan, då förhållandena inte längre var lika gynnsamma.

Läs mer: Mörk materia och mörk energi – hur lite vet vi egentligen?

Potentiellt liv på exoplaneterna runt Trappist 1-systemet, som ligger 45 ljusår bort, kommer inte att kunna upptäcka jorden förrän om tidigast 1642 år. Först då hamnar de i jordens transitzon.

– Vår analys visar att även de närmaste stjärnorna generellt i över 1 000 år befinner sig i en fördelaktig position där de kan se jordens transit, säger astrofysikern Jackie Faherty vid American Museum of Natural History i en kommentar.

Hon tillägger att om vi då antar att det motsatta är sant har vi även en “hälsosam tidslinje” för att andra civilisationer skulle kunna identifiera jorden som en intressant planet.

Studien “Past, present and future stars that can see Earth as a transiting exoplanet” har publicerats I den vetenskapliga tidskriften Nature.

Ania Obminska