Fossilfritt i hamnen ger gräddfil för transportörer

2021-07-01 13:21  

Lastbilar som går på el eller andra fossilfria energikällor kommer i framtiden snabbare kunna utföra sina transportuppdrag i Göteborgs hamn.

Omställningen mot allt mer fossilfria transporter påverkar i alla led. Göteborgs hamn genomför just nu ett åtgärdsprogram som syftar till att uppmuntra åkeriägare och speditörer att lämna diesel till förmån för el och vätgas.

En satsning innebär att lastbilar som anländer till terminalerna för att hämta eller lämna gods kan få en ”gräddfil” och helt enkelt köra före de lastbilar som drivs på fossila bränslen.

”Gröna fordon slipper dötid”

– Alla behöver bidra med det som man kan bidra med i det systemskifte från fossilbränslen som nu pågår. Vi bidrar med en morot i form av att ge fri lejd och släppa före fossilfria transportörer i köerna till terminalerna. Gröna fordon slipper dötid, helt enkelt, vilket är bra ur ett intjänandeperspektiv, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs hamn, till Ny Teknik.

Läs mer: Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat

Till en början kommer systemet att användas i färjeterminalen, som drivs av Stena Line, och roro-terminalen, som drivs av GRT. Någon tidsplan för när detta faktiskt implementeras finns dock inte.

– Redan nu är terminalerna tekniskt sett redo, och så fort som det börjar dyka upp fordon på marknaden så kan detta bli verklighet, säger Arvid Guthed.

Läs mer: Här lär sig Volvolastbilen att bli självkörande – med 21 sensorer

En annan satsning som också ligger i planerna är bygget av Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafik. Den ska drivas av Circle K och kommer att ligga vid Vädermotet i Biskopsgården i Göteborg. Den ska ha tio laddplatser för tung trafik och kan till en början, under 2022, erbjuda en total laddeffekt på 350 kW. Fullt utbyggd är laddeffekten 1 MW. Kapaciteten för vätgasen är 720 kg, och kan fullt utbyggd serva ungefär 15 lastbilar per dygn.

Satsningarna görs inom ramen för Tranzero Initiative, som i vintras initierades av Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt