Första tiden för svenska elbilen Polestar 2 – hur har det rullat?

2021-04-01 07:00  

Ett nytt kapitel i den svenska bilindustrin och en viktig symbolmodell. Polestar 2 är elbilen som stakar ut framtiden för märket. Men det har inte varit en helt problemfri start.

För lite drygt tre år sedan bröts Polestar loss från Volvo och lanserades med buller och bång som ett nytt elbilsmärke. I fjol släpptes den första rena elbilsmodellen och först under hösten kan man säga att märket fått testa sina vingar. Så hur har det gått?

När Polestar först började prata om 2:an var det som en rival till Tesla Model 3, med tiden har man ändrat fokus och menar att tyska alternativ i mellanklassen även är i skottlinjen.

Och visst är det förståeligt att man vill attrahera brett. Men för att lyckas med det krävs det att man kan konkurrera på flera plan varav kvalitet är ett.

Polestar 2 har tagits emot väl, men även om försäljningen tuffade på bra så har det även framkommit en hel del problem. För det var inte enbart fjärruppdateringen man inte fått till vid lansering. Redan i oktober kom den första mass-återkallelsen. Samtliga bilar, varav cirka 600 i Sverige behövde åtgärdas

I oktober toppade Polestar 2 elbilsförsäljningen i Sverige – samtidigt började allt fler rapporter om haverier att komma.

Polestar 2. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ett av felen var att bilar riskerade att få kortslutning i en kondensatorterminal, något som då kunde resultera i att bilen tvärdog. Ett annat var att 12-voltsbatteriet laddade ur. Ytterligare ett var mjukvarufel för styrmodulen till högspänningsbatteriet. I samtliga fall menar Polestar att även om bilen ”släcks ner” så kommer vitala funktioner som styrning och broms att fungera.

Problemen var irriterande för ägarna och generande för Polestar som märke, men nu ska barnsjukdomarna vara åtgärdade. Det säger Brent Ellis, kommunikationschef på Polestar till Ny Teknik.

– Ja, sedan mitten av februari så har vi avklarat alla återkallelser från 2020 på samtliga marknader.

Bromsarna slutade fungera – det här får inte hända

Så de stora återkallelserna är klara. Men andra incidenter har inträffat. Ett par ägare fick den oerhört stressande upplevelsen av att inget i bilen fungerade. För Ny Teknik berättar de om en händelse i mitten av februari.

– Vi var på väg hem från en lokal matbutik då det plötsligt kom en massa felmeddelanden och en uppmaning om att stanna bilen omedelbart. Så jag försökte bromsa och kände ingen bromsverkan alls. Vi försökte göra allt, men inget fungerade och jag började känna lite panik eftersom vi körde i 70 km/h och det inte fanns någon vägren. Efter ett tag kunde vi rulla av vid en busshållplats. Vi skulle sedan försöka rulla bort till en avtagsväg och då gick bilen verkligen väldigt ryckigt och långsamt, säger föraren.

Läs mer: Iphone-tillverkaren bygger Fiskers kommande elbil

Väl i säkerhet och bortom trafik så väntades en bärgare in, men först var de tvungna att hitta på en lösning för att få ut hunden ur buren i bagaget. Luckan gick inte att öppna och när bärgaren kom till platsen gick inte heller bärgarläget att lägga i.

Föraren säger att han var lugn i stunden – men på kvällen kom tankarna om vad som hade kunnat hända.

– Tänk det hade varit ett övergångsställe eller vi kört på en fotgängare.

Bilen blev stående hos verkstad lite mindre än en vecka och den förklaring ägarna fick av serviceteknikern var att det deras haveri var något helt nytt – och något man inte kände till på Polestar. Redan innan köpet var paret medvetna om att Polestar haft problem, men trots det föll valet på modellen.

– Vi vill vara pionjärer och fattar att det kan finnas barnsjukdomar när man ger sig in på ny teknik. Men vi tycker att vi gjort vår research, och vad vi kunnat läsa oss till så hade det inte rapporterats något om tappad bromsverken. Jag har jättestort förtroende för Volvo och vi såg det som en enorm trygghet i att det var Volvoteknik som låg bakom, säger en av ägarna.

Polestar 2. Märkets första elbil – som ska utmana Tesla Model 3. Foto: Felix Björklund

Ägarna anser att man från Polestars sida inte har visat något särskilt intresserade för händelsen.

– Bemötandet har verkligen varit ljumt. Det är inte så att jag vill få en ursäkt av högsta chefen, men jag hade förväntat mig att någon i företaget hört av sig och varit intresserad, säger han som körde bilen. 

Men trots den skräckfyllda resan har paret återigen satt sig bakom ratten på sin 2:a.

– Vi kör den nu, men det ligger kvar en tanke i bakhuvudet och jag vågar inte riktigt dra på än. Vi vill inte sänka Volvo eller Polestar, men det här är så viktigt att det måste fram – det får inte hända en olycka.

Brent Ellis, kommunikationschef på Polestar säger att han inte känner till att det varit problem med bromssystemet – och att det inte finns några fler rapporterade incidenter.

– Jag har ingen information om det här och mig veterligen har inget rapporteras. Det finns en process där den här typen av fall ska rapporteras till ingenjörerna och nu när du berättar det här så ska jag absolut se till att föra det vidare, säger han.

OTA

Något som utlovades med Polestar 2, men som saknades vid lansering var möjligheten till fjärruppdateringar. Alltså att kunder inte behöver åka in till verkstaden för att få sin bil kontrollerad och åtgärdad. Numera är finessen igång och det innebär en stor skillnad jämfört med tidigare.

– Nu med den utrullningen av den senaste OTA-uppdateringen så har vi levererat tusentals mjukvarupaket på mindre än en vecka. Vi ser att Polestar 2-ägare laddarn er dem och är upprymda över möjligheten det ger, säger Brent Ellis.

Detaljbild Polestar 2. Foto: Felix Björklund

Men hade fjärruppdateringar kunnat råda bot på återkallelserna man haft tidigare – eller för den delen problemet med tappad bromsverkan? Brent Ellis säger att mycket går att fixa med tekniken, men inte allt.

– I teorin kan vi implementera allt som inte kräver en hårdvaruförändring. Så, ja en del av våra tidigare problem hade vi kunnat lösa med OTA-uppdateringar. Att vi nu har igång tekniken och att framtida mjukvarurelaterade problem kan fixas lätt och snabbt är strålande. Det är särskilt relevant för kunder eftersom de inte behöver vänta på en servicetid så fort något viktigt ska fixas, säger Brent Ellis.

Bra fart på försäljningen

Hur har bilen sålt? Sedan lanseringen har det registrerats 1 923 bilar i Sverige. I Europa är man nu uppe i strax över 10 000 bilar och utöver det har leveranserna kommit igång i USA och Kina. På kort sikt är målet att sälja 50 000 2:or om året.

Inte helt lätt att beställa

Att vara ett nytt bilmärke kommer med utmaningar och möjligheter. En av de senare har varit att Polestar tänkt sig att man ska beställa deras bilar på nätet. Men det har inte varit en smärtfri historia. Flera köpare har vittnat om hur svårt det var att få reda på om de faktiskt beställt en bil eller ej. Det blev inte bättre av att när de väl fått tag i kundtjänst kunde de av integritetsskäl inte heller se om ordern gått igenom eller ej.

– Problemet var att man aldrig någonsin kunde få reda på om man hade beställt eller ej. Det var en chat som man kunde använda, men den stängde ner efter tre minuter – vilket gjorde att man hela tiden var på helspänn, det kunde ju ta 2,5 minuter innan man fick svar på en fråga. Så ska det ju inte vara, säger en köpare som Ny Teknik har talat med.

– Man tror att det ska vara lät för att det är digitalt. Men det var snarare motsatsen. Det var otroligt krångligt och det tog nog fem veckor av olika försök innan jag förstod att den var bokad. Det är väl fantastiskt med det digitala och tanken om att det ska gå snabbt. Men när det handlar om så här mycket pengar så vill man ju ha en person att prata med. Nu, efter att jag väl har köpt vet jag att de lagt till en funktion där man direkt kan ringa in och prata med Polestar, det fanns inte förut, säger köparen.

Breddat modellutbud

Utöver denna förändring så stuvade man om bland tillvalen och bröt ut paket som var standard på den fullspäckade lanseringsversionen.

Det nya innebär att man kan få en Polestar 2 från 489 000 kronor. Därtill så kommer den framhjulsdrivna bilen med stora batteriet upp till 540 km på en laddning.

Fakta: Nya modellversionerna

Polestar 2 Long Range Dual Motor

Pris: från 589 000 kr

Drivlina: En elmotor per axel

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm

Batterikapacitet: 78 kWh

Officiell räckvidd: 450 – 480 km

Officiell förbrukning: 19,5 – 20,3 kWh/10 mil

 

Polestar 2 Long Range Single Motor

Pris: från 539 000 kr

Drivlina: En elmotor på framaxeln

Maxeffekt: 170 kW / 231 hästkrafter

Max vridmoment: 330 Nm

Batterikapacitet: 78 kWh

Officiell räckvidd: 515-540 km

Officiell förbrukning: 17,1 – 18,3 kWh/10 mil

 

Polestar 2 Standard Range Single Motor

Pris: från 489 000 kr

Drivlina: En elmotor på framaxeln

Maxeffekt: 165 kW / 224 hästkrafter

Max vridmoment: 330 Nm

Batterikapacitet: 64 kWh

Officiell räckvidd: 420 – 440 km

Officiell förbrukning: 17,1 – 18,0 kWh/10 mil

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt