Första svenska civilplanet på decennier levereras

2018-08-03 16:19  

Det är decennier sedan Sverige senast hade en tillverkare av civilflygplan. Nu har det (i princip) blivit ändring på den saken.

Rikard Sjöstedt på Blackwing tar några sista drag med polertrasan längs vingen på planet som står uppställt på Eslövs flygklubb i Skåne. Det är en strålande dag och luftfarkosten byggd helt i kolfiber glittrar i solskenet.

Endast några småjusteringar återstår innan Blackwings första plan ska levereras till kund. Företaget är också mycket nära att få sitt produktionstillstånd godkänt av Transportstyrelsen. Det blir första gången sedan Saab senast byggde civilflygplan på 1990-talet som Sverige har en serieproducerande tillverkare i landet.

- Det här är en milstolpe. Nu är vi en riktig flygplansfabrik, säger vd:n och grundaren Niklas Anderberg.

"Unik händelse"

Jerry Köhlström, flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen, är med via telefon. Han poängterar att Saabs ansökningar på 1990-talet gällde tung luftfart. Blackwings plan tillhör den ultralätta klassen.

- Vi har aldrig tidigare hanterat tillstånd för ultralätta plan. Så detta är en unik händelse, säger han.

Rent formellt har Blackwing inte fått sitt produktionstillstånd ännu. Några detaljer återstår ännu, betonar Jerry Köhlström. Det plan som nu ska levereras har därför inspekterats enskilt av myndigheten. När tillståndet är klart får Blackwing självt godkänna de plan som byggs.

Certifieringen blev klar i juni och är gjord av den tyska myndigheten DULV. Det svenska nationella typgodkännandet följde kort därpå. Många europeiska länder accepterar ett tyskt godkännande som bas för det nationella godkännandet.

Kör hem till Östersund

På fredagskvällen är det meningen att Blackwings första kund Tobias Theland ska köra hem det till Östersund tillsammans med Blackwings testpilot Per Norén.

- Det känns bra, kort och gott. Jag har sökt efter ett plan i två år. Det är en lättnad att ha bestämt sig och jag förväntar mig att bli nöjd, säger han.

Tobias Theland driver en firma som sysslar med affärssystem för restauranger. Att köra från Östersund till exempelvis Luleå tar sju timmar. Flyget mellanlandar i Stockholm och tar nästan lika många timmar. Han började därför undersöka möjligheten att köpa ett privatplan. Fram tills i juni hade han provat fyra stycken men efter att ha testat Blackwings BW600FG så föll bitarna på plats. Började flyga gjorde han redan 2006.

- Flygkänslan i Blackwing är bättre än alla andra plan jag har testat och särskilt roderharmonin vid stig, sjunk och sväng, säger han.

Inte spikrakt

Blackwing bilades som bolag för 7,5 år sedan och bygger på ett forskningsprojekt från KTH som skulle ta fram ett mycket bränsleeffektivt flygplan. Resan har inte varit spikrak, vilket den ju sällan är i sådana här projekt. Certifieringen drog ut på tiden. Man beslutade sig för att även utveckla ett plan med uppfällbart landningsställ vilket innebar ytterligare en i princip lika arbetskrävande certifiering. Dessutom omkom företagets båda första tilltänkta köpare osannolikt nog i varsin flygrelaterad olycka. Dock inte i Blackwing-plan, poängterar Niklas Anderberg. Händelserna är förstås först och främst tragiska för de anhöriga men innebar också en hel del extra arbete för Blackwing.

Bolaget bildades för 7,5 år sedan och har i dag 10 anställda plus två konsulter på heltid. Det har med endast 16 miljoner i kapital mäktat med att konstruera och få godkänt två flygplan. För ett par dagar sedan beslutade styrelsen om en nyemission.

Eldrift om ett år

Och nu är tanken att det även ska börja rulla in ännu mer pengar från försäljningen. I september ska ytterligare ett plan levereras och i fabriken står sju till som har kommit olika långt i produktionen. Målet är att bygga tolv plan under 2019. De kostar cirka 1,4 miljoner kronor stycket.

Framöver hoppas Niklas Anderberg att de även ska kunna bygga ett eldrivet plan. Men kanske får det vänta lite.

- Det mäktar vi nog inte med nu direkt. Men jag hoppas att vi kan börja jobba på det om ett år, säger han.

Fakta: Blackwing

Blackwings plan BW600 finns i två utföranden, ett med fast landningsställ (med tillägget FG) och ett med uppfällbart, (RG).

Klass: Ultralätt flygplan

Vikt: 297,5 kg

Längd: 6,5 meter

Bredd: 8,4 meter

Maxvikt: 472,5 kg

Designvikt: 600 kg

Antal säten: 2

Bränsle: AVGAS (bilbensin)

Bränsleförbrukning: 0,5-0,7 l/mil

Motor: Rotax 912 IS

Start/landningssträcka: 100 m

Högsta tillåtna fart: 400 km/h

Marschfart: 278 km/h

Stighastighet: 1 500 ft/min (7,6 m/s)

Pris: 1,3-1,4 miljoner kronor

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt