Forskningsbåten Mayflower ska korsa Atlanten – helt utan besättning

2020-10-15 07:01  

Mayflower ska ta sig från England till USA utan en människa ombord. ”Teoretiskt ska den på egen hand kunna ta sig från Plymouth till Plymouth.”

Att hålla en konventionell forskningsbåt ute till havs kostar enorma summor varje dygn. Grundtanken med Mayflower Autonomous Ship (MAS) är att kapa utgifterna rejält.

Summan för hela projektet landar på 1 miljon pund – motsvarande nära tolv miljoner kronor. Att forskningsbåten inte ska ha någon besättning bidrar till Mayflowers i sammanhanget blygsamma dimensioner, den är mindre än 15 meter lång och har en vikt under tio ton.

– Det är klart att det här representerar en revolution. Vår fjärrstyrda båt är så mycket billigare än ett konventionellt forskningsfartyg. Det kan kosta 1,5 miljarder kronor och för samma pengar får man långt över hundra av en båt som vår. Att båtarna är obemannade och fjärrstyrda betyder en hel del eftersom vi kan ta bort väldigt mycket – från toaletten till olika säkerhetssystem. Det gör fartyget avsevärt billigare att bygga, säger Fredrik Soreide.

Forskningsbåten saknar helt besättning, och har därför kunnat byggas i ett mindre format. Foto: IBM

IBM står bakom – testar autonom drift

Mayflowerprojektet drivs av IBM tillsammans med det ideella företaget Promare, som utför havsforskning.

Läs mer: Modellen blir den största amfibiebåten på marknaden

Normannen Fredrik Soreide är projektets vetenskapliga ledare och har övervakat konstruktionen och bygget av fartyget, från hårdvara till mjukvara. Nyligen sjösattes Mayflower i Plymouth, Storbritannien.

Efter sex månader av havsbaserade tester ska Mayflower våren 2021 färdas samma sträcka som sin historiska namne – från Plymouth i England till Plymouth Rock i Massachusetts där brittiska pilgrimer klev i land 1620.

Att korsa Atlanten tar sex månader och att göra det med en ai-kapten vid rodret är givetvis en utmaning. Båtens 30 sensorer består av radar, och sex kameror.

Båten kan fjärrstyras men ai ska klara att lösa problem

Båten fjärrstyrs i det att kursen kan ändras från land, men det är ai-kaptenen som ansvarar för att navigationen till de utsatta punkterna sker säkert, utan att kollidera med båtar eller andra föremål.

– Vi har jobbat flera år på algoritmen. De senaste två åren har vi samlat in bilder på allt från båtar till bojar så att maskininlärningen kan lära ai:n att känna igen dem. Allt processas ombord och båten fattar beslut för att kunna ta sig runt hinder. Teoretiskt ska den på egen hand kunna ta sig från Plymouth till Plymouth, en resa på 2 320 sjömil, säger Fredrik Soreide.

Mayflower är 15 meter lång och självkörande, även om kursen kan fjärrstyras från land också. Foto: IBM

Utvärderingen av andra objekt som dyker upp runt båten görs av IBM Operational Decision Manager (ODM), och baserat på underlaget fattar ai-kaptenen sedan beslut om åtgärd. Båten är utrustad med det vanliga systemet för identifiering och positionering till havs, AIS (Automatic Identification System). Fredrik Soreide berättar att det även ska finnas ett system ombord som gör att besättningar på andra fartyg kan kommunicera med Mayflower och förstå att de möter en obemannad farkost.

En given fråga är vem som bär ansvaret om den båtens autonoma teknik fallerar och Mayflower gör sig skyldig till att exempelvis skada människor. Enligt Fredrik Soreide har projektet lyckats teckna en försäkring som täcker alla sådana eventualiteter.

Mayflower sjösattes i Plymouth, Storbritannien, 15 september. Foto: IBM

Samlar in vattenprover och lyssnar på valar

Båten drivs av elmotorer drivna av solceller men det finns även ett reservsystem som är dieseldrivet. För University of Plymouth kommer Mayflower att registrera alla valar som hon stöter på under resan, men det verkliga uppdraget som forskningsfartyg inleds efter överresan.

Mayflower ska samla in data som ger forskarna underlag för att besvara frågor kring den globala uppvärmningen. Läs mer här.

Mayflower tar vattenprover och mäter förekomst plankton, mikroplast, samt alger. Man undersöker även salthalt, temperatur och syrehalt. Båten är utrustad med undervattensmikrofoner, för mätningen av valpopulationer.

Under 2022 kommer Mayflower till svenska och norska vatten.

Mayflower 1620

Fartyget Mayflower förde 1620 en grupp med 102 emigranter från Plymouth i England till Cape Cod i Massachusetts i USA.

Gruppen bestod av puritaner, en reformatistisk rörelse, som ville starta på nytt i den nya världen av religiösa skäl.

Resan tog cirka två månader att genomföra.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt