Forskarnas pasta öppnar för vätgas i små fordon

2021-02-08 07:00  
Jämfört med batterier har vätgaspastan tio gånger högre energilagringskapacitet, enligt IFAM. Foto: Fraunhofer IFAM

Tyska forskare har skapat vad de kallar "powerpaste", som binder vätgas. Med tekniken kan små fordon som elsparkcyklar använda bränslet på ett säkert sätt.

Vätgasdrivna bränslecellsbilar lagrar vätet vid 700 bar i förstärkta tankar som ska kunna hantera allt från brand och kollisioner i hög fart till att beskjutas med gevär, utan att explodera. Och om en tank ändå läcker så ska den brinnande vätgasen evakueras på ett sätt som minimerar skaderisken. 

Att uppfylla de här kriterierna i mindre fordon är onekligen svårare, men Fraunhofer Institute for Manufacturing Technology and Advanced Materials (IFAM) har presenterat en möjlig lösning. 

Forskarna i Dresden har tagit fram en pasta baserad på magnesiumhydrid, som reagerar med vatten och då bildar brandfarlig gas. Ämnet skapas genom att magnesiumpulver sammanförs med väte vid 350 °C, under ett tryck motsvarande sex atmosfär. För att få fram den slutliga produkten tillsätts en ester samt ett metallsalt. Forskarlaget kallar sin uppfinning för "powerpaste", en massa som lagrar vätgasen kemiskt vid rumstemperatur och atmosfäriskt tryck. Det skriver Fraunhofer Institute i ett pressmeddelande.

Läs mer: Sparkcykel håller farten med eldrift

Tekniken öppnar upp för att driva mindre fordon som elsparkcyklar med vätgas. Det är först vid 250 °C som pastan börjar påverkas av hettan, så det finns därmed ingen risk för att en elsparkcykel skulle fatta eld på grund av att den står länge i stark sol.

Kan fungera i vätgasbilar

Bränslet skulle även kunna vara ett alternativ för större drönare, där forskarna tror att dagens flygtid på 20 minuter skulle kunna förvandlas till timmar i luften. De utesluter heller inte att pastan skulle fungera i vätgasbilar eller som bränsle i räckviddsförlängare för elbilar.

Läs mer: 15 frågor och svar om vätgas: ”Stora förväntningar”

Pastan lagras i en patron, som enkelt skulle kunna bytas in som en kolsyrepatron. Den andra beståndsdelen som behövs är en tank med det vatten som frigör vätgasen. Faktum är att bara hälften av den frigjorda vätgasen kommer från pastan – resten frigörs ur det tillförda vattnet. 

– Därmed har powerpaste en enorm energilagringskapacitet  Den är avsevärt högre än vad som finns i en tank vid 700 bar. Och jämfört med batterier har den tio gånger högre energilagringskapacitet, säger Marcus Vogt vid Fraunhofer IFAM. 

Han tror att tekniken skulle kunna ge en räckvidd som är likvärdig med bensin – eller ännu bättre. Det krävs ingen storskalig infrastruktur och eftersom pastan går att pumpa så påminner distributionen mer om bensin eller diesel än om den infrastruktur som omger dagens vätgasmackar. Magnesium är dessutom ett väldigt tillgängligt grundämne, så föreligger egentligen inga hinder för en storskalig användning. 

John Edgren

Mer om: Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt