Forskarnas fynd: Det regnade plastpartiklar motsvarande 120 miljoner flaskor

2020-06-16 12:22
Alarmerande 98 procent av proverna som samlades in innehöll mikroplaster. Arkivbild. Foto: Pixabay och TT

Surt regn är en sak – men det nyare fenomenet plastregn är ett ökande jätteproblem. Forskare har hittat plast motsvarande 120 miljoner petflaskor i regn från avlägsna och skyddade platser i USA.

Under 14 månader har forskare samlat regnvatten- och luftprover från 11 skyddade områden i USA. Utifrån analysen av proverna beräknar forskarna att 1 000 ton mikroplastpartiklar faller över områdena under ett år. Det motsvarar 120 miljoner petflaskor, skriver forskarna i rapporten som har publicerats i Science.

Janice Brahney, miljöforskare vid Utah State University, säger till Wired att de här skyddade områdena i västra USA som de har undersökt motsvarar 6 procent av USA:s totala landsmassa. Trots det är ”mängderna så stora, det är chockerande”.

Plastregn kan visa sig vara mer lömskt och förödande än till exempel surt regn. Den typen av regn beror oftast på utsläpp av kväveoxider och svaveldioxid och kan bland annat leda till försurning av sjöar vilket leder till att fiskar dör. Det bästa sättet att motverka försurning är så klart att minska utsläppen av svaveldioxid och kväveoxider. Men även kalkning är en metod för att dämpa effekterna av försurningen i vattendrag och sjöar.

Läs mer: Kartläggning: Plast och skräp i luften över hela Sverige

Men plastpartiklar som sprids via regn då? De kan redan ha börjat förstöra de mest avlägsna platserna på jorden – och i dag finns inget sätt att motverka dess spridning, eller för den delen, något bra sätt att minska effekterna av mikroplast i naturen.

Det beror på syftet med att plasten började tillverkades från första början: den är tålig. I naturen försvinner plasten inte. Den bryts däremot ner, till mindre och mindre bitar och når därmed längre och längre.

Forskarna kom fram till sitt resultat genom att samla in prover med två olika typer av hinkar, en för att samla in regn och en för att fånga in partiklar i luften. Alarmerande 98 procent av proverna som samlades in innehöll mikroplaster. Plastpartiklarna som kom via regn var större än dem som fångades i vinden.

– Jag blev fullständigt nedslagen av att se små färgglada bitar av plast i nästan varje prov, säger Brahney.

Bekräftar liknande studier

Forskarnas fynd bekräftar en studie som var inne på samma spår för ungefär ett år sedan, som fick titeln ”Det regnar plast”. I studien fann forskaren Gregory Wetherbee och hans kolleger vid US Geological Survey, USA:s myndighet för geologi och lantmäteri, mikroskopiska fibrer av plast i det regnvatten han analyserade, och hämtades från Klippiga bergen i USA. Plasten fann han av en slump, han skulle egentligen studera kväveföroreningar.

Läs mer: Modulen fångar upp mikroplast från tvättmaskinen – och spar vatten

Ytterligare ett exempel på en studie med liknande resultat publicerades i augusti förra året. Då fann en forskargrupp 10 000 plastpartiklar per liter regnvattnet som svepte in över Svalbard.

– Vi förväntade oss att hitta förekomst av plast men att det var så här mycket var en riktig chock, sa forskningsledaren Melanie Bergmann till BBC då.

Viktor Krylmark