Forskare: ”Att ställa elbilar mot fossilbilar inte mest intressant”

2020-04-08 10:46  

Ett definitivt bevis på att elbilar är renare. Så beskrev forskare sin rapport som publicerats i tidskriften Nature Sustainability. Men även om studiens resultat stämmer innehåller den svagheter, säger Patrik Klintbom på Rise.

Det var i slutet av mars som forskare vid University of Exeter, Cambridge och Nijmegen presenterade sin rapport Net emission reductions from electric cars and heat pumps in 59 world regions over time. Denna bekräftade enligt forskarna att elbilen, trots smutsig elmix, är renare än fossildrivna bilar i 95 procent av världen.

Enligt studiens modell var brytpunkten att om elproduktionen skedde till ett utsläpp på mindre än 1 100 g koldioxid per kWh så var elbilen klimatbättre. Studiens resultat må vara riktigt. Men den innehåller även brister.

– Studien jämför de två alternativen elbilar och bensinbilar. De talar bara om petrol cars, men verkar ändå ha tagit in dieselbilar i modelleringen. Sedan är förnybara drivmedel, även låginblandad, helt exkluderad vilket är en svaghet och öppnar upp för onödig kritik, säger Patrik Klintbom, forskare inom hållbara transporter på forskningsinstitutet Rise.

”Mest intressant hur de kan samexistera”

Patrik Klintbom menar att om förnybara drivmedel skulle ha inkluderats så hade det blivit en mycket mer verklighetsförankrad och rättvis bedömning. Samtidigt tycker han att det är onödigt att försöka få till en dikotomi mellan drivmedel.

– Att ställa dessa tekniker mot varandra är till viss del ointressant. Det är mer intressant att se hur de kan samexistera och kombineras på bästa sätt för att nå klimatmålen, säger han.

Att det skulle vara ett definitivt bevis för endera teknikens fördel stämmer, enligt Patrik Klintbom – men bara under de premisser som är givet den metod de använt.

– Att detta är ett definitivt resultat stämmer säkert med de systemgränser som sattes i studien. Det är dock viktigt att komma ihåg att studien inte inkluderar förnybara drivmedel, inklusive vätgas, i scenarieanalysen.

Läs mer: Ny studie bekräftar att elbilar inte bidrar till ökade utsläpp

Så kallat scenarioarbete är enligt Patrik Klintbom mycket viktigt. Men eftersom man börjar med dagens (som ofta är gårdagens) data så måste man som forskare vara mycket tydlig i metodval och gå väldigt försiktigt fram när man extrapolerar för att nå en prognos.

– Det handlar om att förutspå teknisk utveckling och det är inte lätt när utvecklingen går så snabbt som den gör i dag.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt