Fem jätteutmaningar för mänskligheten som forskarna försöker lösa

2019-02-19 14:20

Vad krävs för att minska våra koldioxidutsläpp, spridning av influensan och för människor att klara en resa till Mars? Under vetenskapskonferensen AAAS riktade forskare fokus mot några av vår tids stora problem.

Det var inga små frågor som forskarna som deltog vid AAAS vetenskapskonferens i Washington D.C. i helgen har tagit sig an.

Allt från klimatförändringarna till vad som behövs för att genomföra en bemannad färd till Mars och tillbaka. Inget av problemen har någon universallösning, men forskare kunde ändå visa att det finns viktiga delar som kan ta oss en bra bit på vägen.

Här är fem utmaningar som forskare försöker att lösa:

1. Avsaknaden av ett universellt influensavaccin

I praktiken är det inte möjligt att utveckla ett influensavaccin som funkar precis lika bra för alla i dag. Skälet är bland annat att det första influensavirus vi drabbas av i livet, eller det första influensavaccin vi får, gör avtryck i vårt immunförsvar och påverkar hur vi svarar på olika vaccin. Men det finns ändå stora förhoppningar på att ett universellt influensavaccin som kan skydda oss mot alla former av influensa en dag ska bli verklighet och USA har investerat stora pengar i detta.

Läs mer: Lovande försök med bredare influensvaccin

2. Ökade koldioxidutsläpp

De senaste åren har det pratats mycket om att fånga in och lagra koldioxid, så kallad Carbon Capture and Storage, som ett sätt att försöka minska våra koldioxidutsläpp. Under AAAS talade forskare om ett annat sätt att binda koldioxid, genom att fånga in och göra material och produkter av den, Carbon Capture and Usage, CCU. Det råder ju knappast någon brist på koldioxid i dag, och koldioxiden går att använda till att göra sådant som kolfiber, bränsle och metanol.

CCU kommer inte att ensamt kunna lösa klimatförändringarna, men kan vara en viktig pusselbit. Tekniken är dock inte ekonomiskt hållbar ännu.

Läs mer: Låg efterfrågan på stål med nollutsläpp

3. Plast i haven: Nya fiber ersätter syntetiska fiber

Kläder i polyester och andra syntetiska fibrer släpper ifrån sig mikroplaster när de tvättas, och dessa mikroplaster kan sedan återfinnas i våra hav. Dessutom är de syntetiska fibrerna i dagsläget fossilbaserade.

Under AAAS berättade forskaren Melik Demirel från Pennsylvania State University att han ironiskt nog har hittat en lösning på problemet i havet. Han har utvecklat en biosyntetisk fiber baserat på bläckfiskprotein. Materialet Squitex är dessutom självläkande. Med vatten och lite tryck kan trasiga fibrer repareras.

Läs mer: ”Min plastfria månad gjorde livet gråare”

4. Problemet med maskininlärning

Maskininlärning kan hjälpa oss att hitta intressanta mönster i stora mängder data och dra slutsatser utifrån det. Men resultaten är inte alltid att lita på, berättade statistikern Genevera Allen från Rice University.

De mönster som målas upp är inte baserade på verkligheten, utan på data, och maskininlärning bygger dessutom på att alltid ge en förutsägelse. Detta har skapat ett problem i forskarvärlden: många experiment går inte att återskapa med samma resultat. Därmed är de inga verkliga forskningsfynd.

Genevera Allen menar att nyckeln är att skapa system för maskininlärning som ifrågasätter sina egna resultat.

Läs mer: ”En jättemekaniker med 200 000 lastbilar i huvudet”

5. Konsten att få fram en lyckad Mars-besättning – med ”clowner”

Nasa vill skicka en bemannad rymdfarkost till Mars. Utmaningen blir inte bara teknisk och fysisk, utan väntas också bli väldigt psykiskt och socialt krävande eftersom astronauterna kommer att vistas tillsammans i en relativt liten farkost i närmare tre års tid.

Enligt Jeffrey Johnson, professor vid University of Florida, är det viktigt att det finns någon i besättningen som har förmågan att hålla alla vid gott mod, någon som kan underhålla och hålla ihop gruppen, för att undvika spänningar och konflikt. ”Det är viktigt för uppdraget” säger Jeffrey Johnson i en intervju med The Guardian.

Forskare vid Northwestern University har tittat på hur åtta besättningar har klarat isolering, sömnbrist och instängdhet i försök på jorden som ska efterlikna en Marsfärd. I samtliga fall minskade besättningarnas förmåga att lösa problem och tänka kreativt minskar under dessa utmanande förhållanden. Besättningarna lyckades genomföra sina uppdrag mellan 20 och 60 procent av gångerna. Nu ska forskarna undersöka hur den siffran ska kunna öka.

Läs mer: Musk avslöjar priset på biljetten till Mars

AAAS är världens största vetenskapskonferens

AAAS står för The American Association for the Advancement of Science.

Organisationen grundades 1848 och har i dag medlemmar i 91 länder över hela världen som arbetar med "vetenskap, teknik, ingenjörskonst och matematik".

AAAS ger ut tidningen Science och en rad andra vetenskapliga tidskrifter, och arrangerar varje år en stor vetenskapskonferens. I år ägde den rum 14 till 17 februari i Washington.

Ania Obminska