Fem år försenat är GU:s forskningsfartyg i hamn – kan tas i bruk först 2021

2020-03-27 09:39  

R/V Skagerak har anlänt till Göteborg, fem år efter utsatt datum. Men fortfarande krävs ett omfattande arbete med skeppets styrsystem som väntas bli klart för till nästa sommar.

I september 2014 började bygget av Göteborgs Universitets nya forskningsfartyg R/V Skagerak vid polska Nauta Shiprepair Yard. Året därpå skulle hon levereras till Sverige, men först nu är hon i hamn i Göteborg – och då återstår ännu mycket arbete innan hon kan tas i bruk.

– Vi som jobbat med det här projektet i flera år är väldigt lättade. Att ta över henne har funnits på agendan i flera år. Det är lite av en nytändning för alla involverade att hon nu är i Göteborg, säger Göran Hilmersson som är ordförande för gruppen som leder GU:s skeppsbygge.

Läs mer: Ikoniska hangarfartyget hittades på första dyket

Beslutet att flytta hem det 49 meter långa forskningsfartyget till Sverige kommer efter en överenskommelse med varvet i Polen. I höstas tillsattes en utredning där rederiet Stena Roro fick i uppdrag att rekommendera den bästa vägen framåt.

I slutrapporten som kom i december rekommenderade konsulterna att Skagerak i första hand skulle färdigställas på plats i Polen. Men förhandlingarna mellan Göteborgs Universitet och varvet gick i stå.

– Det blev tydligt att situationen var väldigt tungrodd. Vi ville inte betala mer för att de skulle färdigställa henne, och varvet ville inte färdigställa henne om de inte fick mer betalt, säger Göran Hilmersson.

Bogserades hem från Polen

Till slut fattades beslutet att GU skulle ta över Skagerak i befintligt skick, och att varvet skulle betala tillbaka cirka sex miljoner kronor för upparbetade projektkostnader enligt ett tidigare avtal. Den 14 mars bogserades hon hem till Göteborg, bara några timmar innan Polen stängde gränserna för att stoppa spridningen av coronaviruset.

Arbetet med att färdigställa Skagerak har varit utdraget och otursförföljt. När fartyget först sjösattes upptäcktes att hon var för tung och låg för djupt i vattnet. Därför tvingades varvet bland annat att förlänga skeppet med tre meter.

Läs mer: Sveriges nyaste forskningsfartyg ska hålla koll på miljön i svenska vatten

Hon har även varit med om två olyckor på varvet som ytterligare försenat leveransen. Vid ett tillfälle blev Skagerak påkörd av en annan båt när hon låg förtöjd. Vid ett annat tillfälle skadades skrovet när hon under en provkörning körde in i kajen.

Det stora arbetet som återstår nu är installationen av styrsystemet till det dieselelektriska fartyget. Polska MPL har fått uppdraget sedan tidigare, och kommer att utföra arbetet på plats i Göteborg. Tidsplanen nu är att arbetet ska vara klart inom 12-14 månader.

– Vi är optimistiska över att det kommer att gå. Förhoppningsvis kan vi hålla tidsplanen den här gången och se fram emot expeditioner redan nästa sommar, säger Göran Hilmersson.

Försenat men billigt fartyg

Många forskargrupper har uttryckt intresse för att använda Skagerak. Dels internt på GU, dels från myndigheter och från andra lärosäten. Om arbetet kommer igång i förväntat tempo kan GU inom kort börja boka in tider på fartyget.

Läs mer: Efter dödsolyckan – amerikanska flottan fasar ut pekskärmar

Slutnotan för Skagerak kommer att landa en bra bit över den ursprungliga budgeten på 150 miljoner kronor. Samtidigt menar Göran Hilmersson att priset är relativt lågt. Vid upphandlingen lade det polska varvet ett lågt anbud eftersom de var nya i branschen och ville slå sig in på marknaden. Tanken var att Skagerak skulle bli en dörröppnare.

– Sannolikt kommer vi att landa en bit under 200 miljoner kronor totalt, och då kommer vi att få ett bra och modernt fartyg för en förhållandevis låg summa. Skulle man lägga en beställning i dag skulle det kunna gå på uppåt 250 miljoner kronor om man väljer ett välrenommerat varv, säger Göran Hilmersson.

R/V Skagerak

Forskningsfartyget Skagerak ersätter ett annat forskningsfartyg med samma namn som togs i bruk 1968. Nya Skagerak blir större, modernare och betydligt mer bränslesnålt än sin föregångare. Skeppet var ursprungligen tänkt att vara färdigställt i maj 2015, men har upprepade gånger försenats.

Ombord ska det finnas laboratorier för att bland annat studera havsströmmar, avancerad utrustning för vattenprovtagning och instrument för att göra atmosfäriska mätningar. Skrovet är specialutformat för att det inte ska bildas bubblor runt om det.

Längd: 49 meter.

Bredd: 11 meter.

Deplacement: Cirka 1 000 ton.

Besättning: 5 personer, och plats för upp till 16 forskare och studenter.

Beställt: 2013

I bruk: Sommaren 2021.

Varv: Natua Shiprepair Yard, Polen.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt