Explosionsartad ökning av beställda elbussar i Europa

2018-11-16 06:00  
Grafik: Jonas Askergren Fakta: Johan Kristensson

Intresset för elbussar ökar snabbt. Störst del av kakan tycks tillfalla den kinesiska batterijätten BYD.

2016 beställdes ungefär 400 eldrivna bussar i Europa. Året därpå ökade de till över 1 000 stycken. Och bara under de första sex månaderna i år har det lagts beställningar på ytterligare drygt 1 000 bussar. I siffran ingår batteribussar och trådbussar som klarar minst en kilometers batteridrift.

Fortsätter beställningarna att komma in i samma takt kan vi alltså räkna med en fördubbling också under 2018 jämfört med året därpå, allt enligt rapporten Electric buses arrive on time från lobbyorganisationen Transport & Environment (T&E), som verkar för en europeisk transportsektor med lägre miljöpåverkan.

T&E menar att elbussar står vid tröskeln till ett genombrott i Europa. Det finns i dag cirka 1 600 elbussar i trafik och lika många till beställda.

Batteribussarna klår dieselbussarna

Under 2018 beräknas beställningarna motsvara en marknadsandel på ungefär 9 procent. T&E menar också att batteribussarna redan klår dieselbussar när en analys av ägandekostnaden görs (8 års ägande, 250 kilometer om dagen). Värt att notera är att T&E även räknar med kostnader för infrastruktur, samt externa hälsokostnader för luftkvalitet och oljud liksom klimatpåverkan. Att räkna med hälso- och klimateffekter kan anses vara befogat men brukar inte ingå i en företagsekonomisk analys av den totala ägandekostnaden.

Läs mer: Busslinje i Lund kan elektrifieras med elväg

Över hälften av de levererade och hittills beställda elbussarna kan härledas till fem europeiska länder: Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Polen och Tyskland. Sverige placerar sig på en åttonde plats, med ett litet antal bussar levererade men ett betydligt större antal beställda. Sedan tidigare rullar några batteriektriska bussar i Göteborg och Volvo Bussar har fått en beställning på ytterligare 30 fordon som ska sättas in, bland annat på linje 60.

Enligt T&E kommer hälften av de hittills levererade och beställda bussarna från tre tillverkare: kinesiska BYD (600 stycken), nederländska VDL (500 stycken) samt polska Solaris (330 stycken).

Europas elbussflotta är fortfarande mikroskopisk jämfört med Kinas. 2017 fanns det 385 000 elbussar i trafik världen över – 99 procent av dem i Kina, enligt T&E.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt