Premium

Experten: Långt kvar till Mach 9 med fotogen

Den hypersoniska vindtunneln JF-12. Foto: China Central Television
Den hypersoniska vindtunneln JF-12. Foto: China Central Television
Anders Lundbladh är adjungerad professor i framdrivningsteknik vid Chalmers och specialist på flygmotorprestanda hos GKN Aerospace. Foto: GKN Aerospace
Anders Lundbladh är adjungerad professor i framdrivningsteknik vid Chalmers och specialist på flygmotorprestanda hos GKN Aerospace. Foto: GKN Aerospace

Kina har testat en detonationsmotor som går på vanligt flygbränsle – och den sägs vara god för Mach 9. Men en svensk expert påpekar att det är långt kvar till en användbar motor. 

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil