Experten: Här är de tio bästa elbilarna just nu (höst 2021)

2021-10-28 06:00  
Vilka är egentligen årets bästa elbilar?

Ett år av nyheter och riktiga sjumilakliv. När vi tittar på vilka elbilar som 2021 har begåvats oss med går det bara att säga – äntligen! Här har Ny Tekniks fordonsreporter Felix Björklund samlat de bilar som för tillfället är bäst.

I fjol var det en brokig skara och för två år sedan gick det knappt att samla tio riktigt bra alternativ. Men i nådens år 2021 så har vi nu fler vettiga elbilar än vad det finns utrymme för på en tio i topp-lista.

Fredag kl 13: Chatta med våra experter om elbilar! Nyheter, modeller, teknikutveckling

Så vad är det som är bäst just nu? Tittar man på listan märks det klart och tydligt att det är bilar som är byggda på dedikerade elbilsplattformar. Dock finns det ett undantag som verkligen bekräftar regeln – och som både överraskade och imponerande.

 

 

Men först vilka modeller kan nämnas som inte kvalar in? Jo, dels har vi PSA/Stellantis-märkena Peugeot, Opel, DS, Fiat och Citroën så alla har sina styrkor men inte nog för att utmärka sig. Även VW ”folkelbil” ID3 har lämnats utanför och så även de personliga favoriterna Honda E och Mini Cooper SE.

Likväl så har junis försäljningsraket MG ZS EV inte kvaliteter nog för toppen – och Fords Mustang Mach-E når inte heller den någon framskjuten placering.

Ett val som vi tagit här är att även begränsa vad bilarna får kosta. Porsche Taycan och Audi E-tron GT är underbart lyxiga och trevliga att köra – men med prislappar på över en miljon är de inte relevanta för den breda massan. Inte minst med tanke på att det diskuteras pristak på vilka bilar som kan få miljöbonus.

Men nog om det – här är de tio elbilarna Ny Teknik har testat och som för tillfället får anses vara de bästa.

 

Polestar 2. Foto: Foto: Polestar.

10. Polestar 2

Polestar 2 var med i fjol på en femteplats och skälet till att den då inte platsade högre på listan var att modellen plågats av problem, trots att man utlovat att man inte skulle ha det. Det saknades även en del funktioner – och så var utbudet begränsat.

Till i år har man rättat upp skutan, fått bättre ordning på tekniken – samt lanserat en väldigt bra instegsmodell. Polestar har med den lyckats få till en bil som är billigare, utan att på något sätt kännas budget.

Därtill har vi blivit läskade med en kommande prestandamodell.

Provkörning dual engine.

Provkörning Single motor.

Provkörning Experimental.

Pris: från 489 000 kr

Maxeffekt: 165 kW/224 hk–300 kW /408 hk

Batterikapacitet: 61–78 kWh

Räckvidd: upp till 542 km

Snabbladdningskapacitet: 116 kW–150 kW

 

Tesla Model 3. Foto: Pontus Lundahl/TT

9. Tesla Model 3

Sedan Tesla lanserade Model 3 har det varit måttstocken för elbilsbranschen. Teknik, prestanda, räckvidd och uppkoppling har varit ledande och de etablerade tillverkarna har legat långt efter.

Men med varje lansering rivalerna gjort har avståndet minskats och försprånget inom vissa områden är inte längre nog för bristerna inom annat ska hålla modellen i topp i år igen. Inte minst när Model Y nu erbjuder samma fantastiska teknik, men i en mer praktisk förpackning.

Och hur bra Tesla-tekniken än är – så är sedan-karossen det som fäller avgörandet för varför 3:an inte når längre.

Kontroversiellt, kanske – men sett som elbil når Model 3 bara en niondeplats.

Provkörning Tesla Model 3 Performance.

Pris: från 559 170 kr

Maxeffekt: 239 kW /325 kW–377 kW/512 hk (uppgifter från Transportstyrelsen. Inte detsamma som systemeffekt, men Tesla vägrar uppge denna)

Batterikapacitet: ca 75 kWh

Räckvidd: upp till 614 km

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

 

Volkswagen Id.4. Foto: Volkswagen Sverige

8. VW ID4

Jag avslöjade ju redan ovan att ID 3 inte skulle vara en topp tio-bil. Storebror ID4 tar sig dock in på listan. Här får man fullt utrymme, bra räckvidd och detta till ett någorlunda pris. Den fyrhjulsdrivna GTX versionen erbjuder utöver ovan även mer prestanda samt, i kombination med det adaptiva chassit, goda köregenskaper.

Provkörning VW ID4.

Provkörning VW ID4 GTX.

Europaindex VW ID4.

Pris: från 514 900 kr 

Maxeffekt: från 132 kW/180 hk  – upp till 225 kW/299 hk

Batterikapacitet:  58 kW–77 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 520 km

Snabbladdningskapacitet: 100 kW–125 kW

 

Audi Q4 E-tron. Foto: Felix Björklund
 

7. Audi Q4 e-tron

Audis första bil på MEB-plattformen och den första ur trion som erbjuds både som vanlig crossover och med den mer coupé-siluettade ”Sportbackversionen”. Det man får här är en mer traditionell interiör jämfört med ID4.

Du får även en något sportigare sättning i chassi/styrning – samt en avsevärt mycket mer lättförståelig infotainment.

Sjävklart har bilen även rejäl räckvidd samt tillräckligt med utrymme för att klara av långresor. Den kritik man kan rikta mot Q4:an är att det känns mer som en MEB-bil än en riktig Audi.

Provkörning Audi Q4 E-tron 1.

Provkörning Audi Q4 E-tron långresa.

Europaindex Audi Q4.

Pris: från 475 000 kr

Maxeffekt: från 132 kW/180 hk – upp till 225 kW/299 hk

Batterikapacitet:  58 kW–77 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 510 km

Snabbladdningskapacitet: 100 kW–125 kW

 

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund
 

6. Skoda Enyaq

Det kanske låter förvånande, men ”lillebror” Skoda är faktiskt den i mitt tycke som levererar det mest övertygande paketet från VW-trion. Jämfört med ID4 känns interiören mer ombonad och när man tittar på vad en motsvarande utrustad Q4 kostar – är Skodan ett bättre köp.

Därtill får man ju även alla de tjeckiska finurligheterna såsom isskrapa i bakluckans ram och paraplyer i framdörrarna.

Provkörning Skoda Enyaq.

Europaindex Skoda Enyaq.

Pris: från 484 900 kr

Maxeffekt: från 132 kW/180 hk – upp till 225 kW /299 hk

Batterikapacitet:  58 kW–77 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 531 km

Snabbladdningskapacitet: 100 kW–125 kW

 

Hyundai Ioniq 5 är en färsk elbil som utrustats med 800 voltsteknik. Foto: Felix Björklund

5. Hyundai Ioniq 5

Sedan Hyundai visade sin elbilsplattform så har det varit en hype kring koncernen. Deras alternativ till VW-gruppens MEB-arkitektur – men med bättre prestanda på snudd varenda punkt. Ioniq 5 är i varje fall den första modellen på plattan, och den är vass.

Design som sticker ut och goda prestanda är fördelarna. Överlag är allt välpaketerat och stiligt – utan att vara extravagant.

Provkörning Hyundai Ioniq 5.

Pris: från 469 900 kr

Maxeffekt:  125 kW/ 170 hk – 225 kW/305 hk

Batterikapacitet: 58–72, 6 kWh

Räckvidd: upp till 481 km

Snabbladdningskapacitet: 220 kW

 

KIa EV6. Foto: Kia

4. Kia EV6

Byggd på samma plattform som Ioniq 5 men jämfört med syskonet från Hyundai är EV6 mer inriktad mot de lite sportigare. Här får man mer effekt, större batteri och lite mer känsla bakom ratten.

Kanske inte så sportig som Kia själva vill få det till – men jämfört med snudd alla andra crossovers är det gott nog. Sedan har vi ju snabbladdning i högsta klass och en lång radda finesser som övriga volymmärken saknar.

Visst, den kostar mer än Ioniq 5, men du får bra valuta för pengarna.

Provkörning Kia EV6.

Pris: från 569 900 kr

Maxeffekt:  168 kW/228 hk – 239 kW/325 hk

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Räckvidd: upp till 528 km

Snabbladdningskapacitet: 239 kW

 

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

3. Tesla Model Y Long Range

Det praktiska syskonet till Model 3 och en bil som i varje fall på pappret borde passa alla elbilsköpare. Model Y erbjuder Teslas fantastiska teknik, stöpt i en rymlig crossoverform. Räckvidd – absolut, benutrymme – javisst, Netflix och dataspel – såklart!. Det är även ett märke med mer wow-effekt än vad exempelvis VW och Hyundai kommer med.

Lägg till att bilen även har äkta fjärruppdateringar och har tillgång till Teslas laddnätverk.

Så varför inte förstaplatsen? Jo, komforten i bilen är ganska låg, inte minst är oljud från eldrivlinan, vägbuller och vindbrus irriterande. Det är sittandes fram – i baksätet är det etter värre och det är förvånande att Tesla inte lägger mer krut på något så basalt som detta.
Eller summerat – tekniken är bäst, bilen är inte det.

Provkörning Tesla Model Y.

Pris: från 729 080 kr

Maxeffekt: 378 kW / 514 hk

Batterikapacitet: ca 75 kW

Räckvidd: upp till 507 km

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

 

Ny Tekniks Felix Björklund provkör en BMW i4. Foto: BMW

2. BMW i4 M50

En prestandamodell som trumfar Tesla faktiskt. I4 är ett tyskt vapen tydligt riktat mot Model 3. Och i toppversionen M50 så får du matchande prestanda. Men det är bara något på pappret. Den stora skillnaden kommer i verkligheten och handlar om att att chassit är så mycket bättre.

Att modellen är en så kallad Grand Coupé med mer praktisk halvkombilucka gör ju inte saken sämre. Visst, du får inte samma fina teknik, men BMW har på ett sätt sett till att överbrygga detta.

Provkörning BMW i4 M50.

Pris: från 625 00 kr

Maxeffekt: 250 kW/340 hk – 400 kW/544 hk

Batterikapacitet: 80,7 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 590 km

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

 

BMW IX Xdrive50. Foto: BMW

1. BMW IX

Tyska BMW tar en 5-1:a om man ska använda en speedway-term. Jag blev väldigt imponerad över IX. Den lyxiga förpackningen med ljudkomfort i bästa Rolls-Royce klass, fartresurser som räcker till och blir över samt rejält med räckvidd och teknik en masse.

Designen är kanske polariserarande, men tekniken är imponerande.

Helt klart bilen på den här listan man skulle vilja ta en kontinentalresa i…

Provkörning BMW IX.

Pris: från 865 000 kr

Maxeffekt: 240 kW/326 hk – 385 kW /523 hk)

Batterikapacitet: 102,5 kWh (netto)

Räckvidd: upp till 630 km

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt