Experten: Att bli chef kräver helt nytt fokus

2018-05-14 12:01  
Ledarskapsexperten Eva Norrman Brandt. Foto: Privat, Aleksandr Davydov / Alamy

Ny som chef? Då är det bra att skaffa någon du kan prata med om din nya roll. När du blir chef flyttas fokus från din egen prestation till att hjälpa andra att prestera och det kan ta en stund att inse. Det säger ledarskapsexperten Eva Norrman Brandt.

– Man kommer från att vara en i gänget till att plötsligt ha en ny position och det innebär förändrade relationer. Det brukar vara den största utmaningen för den som tar på sig ett chefsuppdrag, säger Eva Norrman Brandt.

Hon är psykoterapeut, organisationskonsult och forskare på IPF och har skrivit böckerna Ny chef och Chefspraktikan. Att bli chef innebär att gå in i en helt ny roll där du måste hantera uppgifter och områden som du inte behövde tidigare, förklarar hon. Till exempel har du ett arbetsmiljöansvar och andra juridiska ansvar delegerade till dig.

En chef uppgift är att leda och fördela arbetet, sätta lön och bedöma medarbetares prestation. Det gör att du får förändrade relationer till tidigare kollegor vilket inte alltid är lätt, konstaterar hon.

– Att vara chef innebär att du inte är populär hos alla alltid. Du måste ibland driva frågor som inte bara upplevs som positiva av alla medarbetare.

Läs mer: Tre tips: Så kan du motivera dina medarbetare

Många förvånas över att de blir annorlunda bemötta och det är vanligt att känna sig ensam i början, berättar hon. Din nya position och makten den medför påverkar tidigare relationer till kollegor.

– Du måste hitta nya personer att dela dina funderingar med, till exempel andra chefskollegor. Det kan också vara bra att hitta en mentor eller coach.

Ett vanligt misstag är att vilja fortsätta att vara kompis med medarbetarna i gruppen och diskutera sådant som en chef inte ska prata med sina medarbetare om. Men det innebär bara att du sviker ditt chefsuppdrag, betonar Eva Norrman Brandt.

– Att säga att ”det är inte mitt beslut” om jobbiga saker går inte, för då blir du inte trovärdig. Den som tagit på sig en chefsroll måste stå för att driva en förändring eller ibland säga upp någon.

Chefen ska ge feedback och uppmuntra medarbetare men måste också orka och våga ta tag i beteenden som inte är bra. Tidig feedback förbättrar chansen att små problem inte växer sig stora.

– Du ska göra det möjligt för medarbetarna att göra ett bra jobb. Det är det du mäts på som chef. Att vara en bra chef är något annat än att vara en duktig medarbetare. Ditt fokus flyttas från egen prestation till gruppen prestation.

Det är inte ovanligt att en person med en teknisk utbildning som blir chef reagerar med att tycka att det att ”oj, vad mycket det handlar om människokunskap, psykologi och beteende”, förklarar Eva Norrman Brandt.

– Många tekniker är naturligtvis mänskligt intresserade men det kan kännas extra nytt för dem med de psykologiska delarna av ledarrollen. Då är det ännu viktigare att få en utbildning i att leda andra. Den som blir chef tar garanterat stora steg i sin egen personliga utveckling!

Tre tips till dig som är ny chef

Se till att få någon slags introduktion till vad det innebär är att kliva in i chefsrollen, till exempel en ledarskapsutbildning.

Skaffa en grupp chefskollegor, en coach eller en mentor att diskutera dina erfarenheter med.

Fundera över hur du ska ladda batterierna och dra gränser mellan jobb och privatliv, annars blir det inte hållbart i längden. Tänk på att det ingår att delegera och få andra att utvecklas och prestera.

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt