Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna – framgång för Mercedes

2022-01-12 07:00  

Bland bilarna med toppbetyg har Euro NCAP valt ut de bästa. Fem modeller utsågs till "Top Performers of 2021" – i sex kategorier.

Trots ett tufft år 2021, bland annat med brist på halvledare och en pågående pandemi, har bilindustrin spottat ut en rad nya modeller varav många elektrifierade. Och trots ständigt höjda säkerhetskrav har en stor andel av bilarna fått Euro NCAP:s högsta betyg.

Det konstaterar krockinstitutets generalsekreterare Michiel van Ratingen i ett pressmeddelande.

Under hela 2021 testade de 33 nya bilar och av dem var fick 22 stycken toppbetyget fem stjärnor. Ur skaran ”Best in Class 2021” har Euro NCAP dessutom noterat fem modeller som stack ut med ett något bättre resultat än de övriga fordonen – och dessa har förlänats titeln ”Euro NCAP´s Top Performers of 2021”.

Läs mer: Kina kapar elbilsbonus med en tredjedel 

Skoda fick med två modeller i den exklusiva skaran, Enyaq IV och Fabia, som var bäst i kategorierna ”Large Off-Road” respektive ”Small Family Car”.

Toyota Yaris Cross utsågs till bästa bilen inom ”Small MPV”, och Nissan Qashqai  vann i kategorin ”Small Off-Road”. Mercedes-EQ EQS plockade samtidigt två titlar, dels i kategorin ”Executive Car”, men elbilen var även bästa ”Pure Electric”.

Riksförbundet M: Flera modeller klarar sig bra

De belönade tillverkarna kommer att kunna använda titeln Top Performer i sin marknadsföring, men Riksförbundet M Sverige tycker inte att man ska stirra sig blind på just de fem modellerna.

– Krocktester är avgörande för att konsumenter ska kunna jämföra bilar, och för att bilar på sikt ska bli ännu säkrare genom den konkurrens som testerna innebär. Men vinnarna som har presenterats här är bara aningen bättre än de som tagit andraplatsen, det finns fler bilar att välja på som klarat sig riktigt bra i testerna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige till Ny Teknik.

Bra resultat för Polestar 2

Faktum är att vinnarna följs tätt i hasorna av tvåorna. I kategorin Executive var det Polestar 2, som dessutom kom tvåa i  kategorin Pure Electric. BMW IX var den näst bästa inom Large Off-Road – och VW Caddy tog andra placeringen i Small MPV.

Läs mer: Dieselpriset fortsätter att öka till nya rekordnivåer

Fem stjärnor är i sig ett gott riktmärke, men experten tycker att att man specifikt ska leta efter de bilar som erbjuder det bästa förarstödet för det pris man är villig att betala.     

– Aktiva förarassistanssystem är något som kommer alltmer, det tycker jag man ska titta noga på som bilköpare. Fördelarna är bland annat att de höjer säkerheten genom att krockarna helt enkelt blir färre, något som också innebär lägre försäkringskostnader, och premier. Nackdelen kan vara att lagkrav om förarstödsystem på nya bilar, tillsammans med krav på låga utsläpp förstås, driver upp priserna på bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.

John Edgren

Mer om: Euro NCAP

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt