EU-dom ett bakslag för dansk-tyska Fehmarntunneln

2018-12-15 12:14  
Grafik: Jonas Askergren

Rederiet Scandlines jublar och menar att EU-domen betyder spiken i kistan för tunneln mellan Danmark och Tyskland. Men bolaget bakom bygget menar att det redan säkrat annan finansiering.

Den 18 kilometer långa bil- och tågtunneln under Fehmarn Bält, mellan danska Rödby och tyska Puttgarden, är redan tio år försenad. Den beräknas kosta 53 miljarder danska kronor och ska stå klar 2028.

Rederiet Scandlines, som trafikerar sträckan, överklagade 2015 finansieringsmodellen till EU-domstolen. Modellen bygger bland annat på omfattande statsgarantier under lång tid. På torsdagen meddelade domstolen att de lån med låg ränta som EU-kommissionen garanterat projektet har getts för snabbt, enligt Danmarks radio. Kommissionen måste se över modellen en gång till.

Domstolen har tydligt påpekat att de statsgaranterade lånen inte får finnas ”i en evighet”, vilket i detta fall betyder hela den planerade återbetalningstiden på 36 år. Konsekvensen skulle i så fall bli att det danska statliga bolaget bakom projektet, Femern A/S, har dyrare räntor att vänta mot slutet av perioden. Under tiden som kommissionen ser över sitt beslut får Femern A/S inte använda sig av statgaranterade lån.

Färjerederiet jublar över stoppad tunnel

Scandlines, som seglar sträckan, jublar över beskedet från domstolen och menar att hela tunneln nu är stoppad.

– Vi är tillfreds med EU-domstolens avgörande. Statsstödsmodellen är nu annullerad, och Fehmarnprojektet därmed stoppat. Vi är inte emot en Fehmarnförbindelse som etableras med statsstöd. Statsstöd är nödvändigt för att genomföra så stora projekt. Vi förväntar oss emellertid transparens och rättvis konkurrens, säger Sören Poulsgaard Jensen, vd Scandlines, i ett uttalande.

Säkrat annan finansiering

Femern A/S menar dock att det har säkrat annan finansiering till goda villkor under tiden som kommissionen ser över sitt beslut. Bolaget förväntar sig fortsatt att tunneln ska stå klar 2028 och börja byggas 2020, säger Allan Christensen, finanschef Femern A/S till Danmarks Radio.

Huvudorsaken till den stora försening är en godkännandeprocess i Tyskland som ännu inte är avgjord.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt