Premium

EU-dom ett bakslag för dansk-tyska Fehmarntunneln

Rederiet Scandlines jublar och menar att EU-domen betyder spiken i kistan för tunneln mellan Danmark och Tyskland. Men bolaget bakom bygget menar att det redan säkrat annan finansiering.

Publicerad

Den 18 kilometer långa bil- och tågtunneln under Fehmarn Bält, mellan danska Rödby och tyska Puttgarden, är redan tio år försenad. Den beräknas kosta 53 miljarder danska kronor och ska stå klar 2028.

Rederiet Scandlines, som trafikerar sträckan, överklagade 2015 finansieringsmodellen till EU-domstolen. Modellen bygger bland annat på omfattande statsgarantier under lång tid. På torsdagen meddelade domstolen att de lån med låg ränta som EU-kommissionen garanterat projektet har getts för snabbt, enligt Danmarks radio. Kommissionen måste se över modellen en gång till.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här