Ericsson och 33-bolaget Einride 5g-testar självkörande ellastbilar

2018-11-07 16:24  
I dagarna tog Einrides eldrivna lastbilar i trafik på DB Schenkers industriområde i Jönköping. Foto: Einride

Självkörande ellastbilar från svenska Einride har precis börjat rulla hos DB Schenker i Jönköping. Testet görs möjligt med 5g-teknik från Ericsson och Telia.

Med start i dag onsdag har en helt ny typ av fordon börjat synas på DB Schenkers lagerområde i Jönköping. T-pod är en förarlös, eldriven lastbil som har tagits fram av Göteborgsbolaget Einride, grundat 2016. Lastbilen är sju meter lång, har plats för 15 EU-pallar och kan köras upp till 20 mil på en laddning.

Testet i Jönköping är enligt Einride den första kommersiella användningen av självkörande lastbilar i världen. 5G-baserad teknik från Ericsson och Telia gör försöket möjligt. Ericsson bidrar dels med 5g-modem som placeras i llastbilarna, dels med en ny typ av mjukvara som innebär att 5g-teknik kan köras i ett befintligt 4g-nät. Telias uppdrag är att säkerställa anslutningen mellan lastbilen och nätverket.

– Elektrifiering av tunga vägtransporter kommer inte att ske utan ett starkt affärscase, och det är det caset Einrides lösning skapar. Installationen hos Schenker är beviset för att lösningen fungerar. Ett litet, men helt avgörande första steg mot en hållbar omställning av hela transportsektorn - inte bara i Sverige utan i världen, skriver Robert Falck, vd och grundare av Einride, i ett mejl till Ny Teknik.

Lastbilarna kan fjärrstyras av människor

Trots att Einrides lastbil är helt självkörande kommer tekniken inte att testas fullt ut i Jönköping. Istället rör det som en semi-autonom lösning där fordonen kan fjärrstyras av en mänsklig operatör när det behövs.

I ett första skede är försöket dessutom geografiskt begränsat till en liten, väl avgränsad del av DB Schenkers anläggningsområde. Lastbilarna kommer att köras 300 meter mellan ett lager och en terminal, och alltså inte trafikera allmän väg. För detta krävs tillstånd från Transportstyrelsen, vilket Einride fortfarande väntar på.

– Vi räknar med att få tillstånd i höst. När det är klart kommer försöket i Jönköping att utökas till att även omfatta allmän väg, säger Adam Nelvin, pressansvarig hos Einride.

Ansökan undertecknades av Einride den 21 september. Förhoppningen var att kunna påbörja testverksamheten drygt en månad senare, den 25 oktober, men Transportstyrelsen har ännu inte godkänt ansökan.

– Vi inväntar en komplettering från Einride men kommenterar inte ärendets handläggning i övrigt, säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen till Ny Teknik.

Från Ericssons håll vill man framhäva att den 5g-baserade teknik som nu testas i Jönköping utgör en kritisk grundsten för framtidens självkörande transportfordon.

Ericsson: Första steget mot autonomt transportsystem

Telekombolagets radioutrustning har varit 5g-redo sedan 2015, och kan uppdateras med mjukvara, vilket är en av förklaringarna till att Ericsson vunnit flera 5g-kontrakt på sistone.

– Det här är ett första steg mot ett fullt autonomt transportsystem. Den typen av affärscase innebär på sikt att man kommer kunna ersätta en stor del av dagens förarkostnader med radiokommunikation och iot-teknik. I dag trafikeras sträckan på DB Schenkers industriområde av flera lastbilar som köras manuellt. Ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv finns det stora vinster för alla inblandade i projektet om dessa fordon kan ersättas med självkörande lastbilar, säger Claes Herlitz, chef för Automotive och transport hos Ericsson.

I och med testet gör elektriska fordon entré i transportsystemet. En svårighet som det för med sig är att lastbilarna då och då behöver tas ut trafik för att laddas, vilket riskerar att påverka logistikflödena negativt.

– En stor fördel med Einrides självkörande fordon är de hela tiden samlar in data om körningarna. Det gör att man kan analysera logistikkedjan för att hitta tillfällena då det är optimalt med laddning.

En annan, betydligt större, teknisk utmaning handlar om prestandabegräsningar i dagens 4g-nät.

– Vi har jobbat med Telia för att optimera 4g-uppkopplingen under den här sträckan, men vi är på gränsen för vad 4g-tekniken mäktar med. Sensorerna och lidartekniken som finns på T-podden klarar av mycket, men sker det något oförutsett under körningen – som att en gångtrafikant stiger ut framför fordonet – kommer lastbilen att stanna. Vi kan då fjärrstyra den för att ta oss förbi hindret. I framtiden, när ett större antal autonoma fordon kan behövas fjärrstyras samtidigt, blir 5g helt avgörande. Detta eftersom 5g har en helt annan prestanda när det gäller överföring av stora informationsmängder, förbättrade videoöverföringshastigheter och behovet av lägre fördröjningar, säger Claes Herlitz.

"Viktigt steg på vägen"

Mats Lundbäck, teknikchef på Telia Sverige, lyfter fram projektet som ett viktigt steg på vägen mot att bygga upp ett "kraftfullt ekosystem" för att dra nytta av fördelarna som 5g för med sig.

– Just nu behöver vi lära oss vad nätet faktiskt klarar av. Tillsammans med Ericsson och Einride behöver vi förstå varandras behov, så att de kan känna en trygghet med att fortsätta bygga sina system ovan på vårt kommande 5g-nät. En knäckfråga är hur mycket data som behöver överföras under körningar med autonoma fordon.

Einride

Gör: Utvecklar en självkörande, elektrisk lastbil.

Ort: Stockholm/Göteborg

Startår: 2016

År på 33-listan: 2018

Anställda: 30

Omsättning: 1,5 MSEK (2016-2017)

Finansierig: Har tagit in cirka 30 miljoner.

Huvudägare: Ägs till 80 procent av grundare, närstående och anställda.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt