Elskena på vägen laddar fordonen under färd

2020-05-27 06:00  

De 360 första meterna av Lunds elväg lyfts nu på plats. Varje tiometersskena tar tio minuter att lägga – men innovatören Dan Zethraeus ser en helt annan lösning för framtiden.

Efter att ha testats på inhägnat område i flera år var det i måndags dags för Elonroads elväg att läggas ut på allmän väg. I första skedet läggs 360 meter skena ut på Getingevägen i Lund, alldeles intill Kemicentrum och Ideon. Bakom projektet står konsortiet Evolutionroad som Elonroad ingår i. Precis som övriga elvägsprojekt i Sverige finansieras det av Trafikverket.

En ombyggd trådbuss från Landskrona ska köras på sträckan, liksom en lätt lastbil från DHL. Effekten räcker både till att driva fordonet framåt och att ladda batteriet, som därmed kan göras mindre än på ett batterielektriskt fordon.

Zethraeus framtidsvision: Jättemaskin

Totalt krävdes ett 20-tal gulklädda personer för att lägga ut elvägen, ett arbete som nog fick många förbipasserande att undra vad som pågick.

– Det är fantastiskt roligt att få se den ligga där den ska, säger Karin Ebbinghaus som klev in som vd för Elonroad så sent som i februari.

Upphovsmannen och innovatören Dan Zethraeus fanns förstås också på plats. Hans framtidsvision för utläggning av elvägen ser dock helt annorlunda ut än den personalintensiva verksamhet som utspelade sig i måndags.

– I morse fick jag till exempel åka till macken för att köpa gasol eftersom det inte går att limma när det är blött på vägen! I framtiden ser jag framför mig en jättemaskin som har både gas och lim ombord. Sen rullar det in lastbilar med elvägsskenor efterhand som maskinen arbetar sig framåt, säger han.

Det som särskiljer Elonroads elvägsteknik från de andra som testas i Sverige är att den 38 millimeter höga skenan vilar ovanpå vägen. Åtminstone hittills. Till hösten ska en nedsänkt variant testas också. Totalt ska en kilometer elväg läggas ut i Lund.

Lock av rostfritt stål

Skenorna är huvudsakligen uppbyggda av aluminium men med ett lock av 7 millimeter tjockt rostfritt stål. De 360 meter som nu läggs ut placeras i en bussfil där andra fordon inte får köra. Men de sluttande delarna av ovansidan (där strömavtagaren inte löper) har ändå målats med friktionsfärg för att till exempel motorcyklister inte ska tappa fästet om de korsar elvägen.

Skenorna väger cirka 240 kilo stycket och fästs mot asfalten med ett speciellt tvåkomponentslim. Det krävdes ett antal försök innan Elonroad fann ett tillräckligt starkt lim.

– Med de tre första kunde vi slå bort elvägen med slägga. Det var helt omöjligt med den variant vi nu använder, trots att vi bankade in ett stämjärn, säger Dan Zethraeus.

Läs mer: Batterilastbilar trumfar elvägar i Tapuligruvan

En skena är tio meter lång och indelad i enmeterssektioner. Strömmen är endast påslagen i en sektion åt gången när ett fordon hämtar energi. Säkerheten är förstås mycket viktig för att ingen ska få en elstöt.

– Varje lock har en brytare. Pillar någon upp ett lock stänger vägen ner direkt. Kör någon på ett lock så att det knäcks finns triggers som stänger av i transformatorstationen. Vi har även skaksensorer och kommer att lära oss vad som är normalt skak och inte, säger Dan Zethraeus.

Längdutvidgningen 15 mm

Temperaturskillnader är en annan sak ingenjörerna har behövt ta hänsyn till. Längdutvidgningen är till exempel dimensionerad för temperaturer mellan -20 och +80 grader Celsius. Det innebär att varje skarv måste kunna utvidga sig 15 millimeter.

Med en årlig underhållskostnad på 1,5 procent av investeringen (motsvarande järnväg) räknar Elonroad med att kunna hålla elvägen i gång i 20 år, som är den tekniska livslängden.

Det krävs en punkt för likströmförsörjning per kilometer, som förser skenorna med el 500 meter åt varje håll. Till skillnad från flera andra elvägstekniker är brytarna inbyggda i skenan vilket möjliggör att sektioner om endast en meter är strömförsörjande åt gången.

– Om vi vill kan vi förlänga det till 750 meter genom att dimensionera upp ledaren från aluminium till koppar. Då kan vi ha 1,5 kilometer per transformatorstation. Men det beror lite på hur många lastbilar vi vill ska kunna köra samtidigt, säger han.

Läs mer: ”Glöm inte bort lätta fordon när elvägarna byggs”

Skenan kan ge 300 kW per fordon. Ska tio lastbilar köra samtidigt på en kilometer krävs därmed drygt 3 MW från transformatorstationen. Eftersom vägsektionerna är så korta och elvägen kommunicerar med fordonen jobbar Elonroad även på en funktion för att prioritera fordon som får laddning.

– Vi kan säga till ett fordon att eftersom du redan har mycket laddning och belastningen är hög så får du betala mer. Det är svårt att göra utan de korta sektionerna, säger Dan Zethraus.

Alaküla: En milsten

Mats Alaküla är professor i elektroteknik på LTH och har varit djupt engagerad i elvägar sedan ett decennium, från början för AB Volvo. Han har själv varit med och skrivit den ansökan som nu mynnat ut i att elvägen byggs i Lund, men är inte ekonomiskt involverad i Elonroad. Tillsammans med forskarkollegor kommer han att mäta och studera ett otal variabler när elvägen tas i drift. Två doktorander har sysselsättning på heltid i flera år.

– Det är väldigt roligt att få vara med när den läggs ut. En milsten. Jag är övertygad om att elvägar, om de nu håller måttet i verklig miljö, är den i särklass bästa lösningen för elektrifiering av vägtrafik, säger han.

Läs mer: Kommission tillsätts för framtida elvägar: ”Tekniken finns redan”

Mats Alaküla får plötsligt avbryta intervjun. Plikten som limansvarig kallar. Med en fogspruta klickar han ut limduttar så att ytterligare tio meter elväg kan fästas mot Getingevägen. Tillfälligt befriad från sitt uppdrag fortsätter han förklara varför elvägar är en bra idé.

– Skillnaden i mängden batterier ett fordon behöver ha med sig jämfört med om fordonet endast lagrar sin energi i batterier motsvarar en gigantisk samhällsekonomisk och miljömässig kostnad. Att kunna minska mängden batterier med hjälp av elvägsteknik är en enorm fördel, säger han.

Elvägen i Lund invigs den 4 juni och kommer till hösten att byggas ut till en kilometers längd.

Evolutionroad

Ett konsortium som nu demonstrerar en elväg på allmän väg i Lund. Projektet finansieras huvudsakligen av Trafikverket med 86 miljoner kronor.

Deltagare: Innovation Skåne, Elonroad, Lunds universitet, Kraftringen Energi, Lunds stad, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige, VTI.

Johan Kristensson

Mer om: Elvägar Lund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt