”Elektrifieringskommissionen har inte riktigt helhetsbilden”

2021-12-29 16:00  
Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad. Foto: Peter Westrup

Bra, men det saknas vissa aspekter. Det säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad, om Elektrifieringskommissionens handlingsplan för eldrivna transporter på väg. 

– Handlingsplanen visar att det krävs flera olika lösningar, som kan verka vid sidan om varandra. Det är bra. Men den fokuserar väldigt mycket på det som sker längs med vägarna. 

Elonroad, som tog en plats på Ny Tekniks 33-listan tidigare i år, utvecklar och tillverkar elvägar i form av en skena som antingen läggs ovanpå asfalten eller fräses ner i nivå med vägbanan. 

Men Elonroads första kommersiella kund, textilserviceföretaget Elis, ska använda tekniken på en terminal i Stockholm. Då kan Elis elfordon vid lastning och lossning samtidigt ladda batteriet.

Läs mer: Regeringen vill se fler laddstolpar för tunga fordon

– I dagsläget måste de åka och ställa sig någon annanstans för att ladda. Det blir kanske 30-40 minuters dötid. I bästa fall kan det synkas med lunchen, men det är inte alltid det finns något bra matställe på samma ställe som det finns snabbladdning, säger Karin Ebbinghaus. 

Och det är just exempel som detta som Karin Ebbinghaus gärna hade sett Elektrifieringskommissionen ta upp i sin handlingsplan.

Nattladdning kräver mycket effekt

Hon nämner också Mats Alaküla, professor vid industriell elektroteknik och automation på Lunds Tekniska Högskola, som forskat om effektbehovet hos logistikföretag om alla skulle behöva nattladda sin fordonsflotta. Det bör i sammanhanget noteras att Elonroad ser Mats Alaküla som en ”inofficiell rådgivare” åt företaget.

– Det skulle vara fruktansvärt dyrt och nästan inte ens möjligt att få så mycket effekt till ett fåtal fastigheter som oftast ligger i tätbebyggda områden. Så tittar man på ett logistikflöde dygnet runt så har kommissionen inte riktigt helhetsbilden. Det känns som att man utgått ifrån att det löser sig ändå, säger Karin Ebbinghaus. 

Å andra sidan, poängterar Ebbinghaus, så nämner Elektrifieringskommissionen både en satsning på elvägar och på Klimatklivet, det statliga initiativet för att stötta omställningen till eldrift, i sin handlingsplan. Elis är en aktör som fått hjälp via Klimatklivet.

Transportföretagen: bra start

Transportföretagen, transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation, kallar handlingsplanen ”en bra start”. 

– Elektrifiering kommer spela en stor roll för att klimatmålen ska nås i tid. Vi vill se både satsningar på eldrivna transportfordon, elektrifiering av de stora vägnäten samt en långsiktig plan för laddinfrastrukturen. Det är fullständigt omöjligt att närma oss 70-procentsmålet för trafiken om inte en omfattande elektrifiering av transportsektorn sker och det arbetet måste börja redan nu. Elvägar kan definitivt vara ett intressant alternativ för elektrifiering av den tunga trafiken, förutom att eldrivna transporter inte släpper ut avgaser är de också tystare vilket är en stor fördel i stadsnära miljöer, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt