Elektrifieringen kräver högre effekt i labbet

2020-12-28 11:30  

Mölndalsföretaget Qrtech satsar på ett nytt testlabb för kraftelektronik. Syftet är att kunna simulera högre effektflöden när nya lösningar ska utvecklas för framtidens elbilar.

Qrtech utvecklar elektronik och mjukvara på uppdrag av olika kunder, främst inom fordonsindustrin. På meritlistan finns till exempel laddsystem för pluginhybrider och batterihanteringssystem, så kallat battery management system, BMS.

Sedan tidigare har företaget åtta olika labb där produkter och lösningar kan testas, bland annat med avseende på elektromagnetisk strålning och tålighet för olika temperaturer.

Två labb har använts för att testa kraftelektronik i produkter och lösningar för eldrivna fordon. Men nu satsar företaget ett par miljoner kronor på ett nytt labb.

– Elektroniklabbet är en utökning av vår verksamhet och en ganska strategisk satsning. Vi ser att bilindustrin går mer och mer mot elektrifiering och vill använda sig av högre effekter. Då skalar vi upp också, berättar Christoffer Levandowski, forskningschef på Qrtech.

”Vi befinner oss i hjärtat av elektrifieringen”

Det nya labbet ska ligga i ett befintligt garage. Nya elledningar dras från ställverket i närheten för att högre effekt ska kunna tas ut.

Medan de befintliga elektroniklabben har strömförsörjning om 32 A får det nya labbet två anslutningar om 200 A vardera. Det ska också kunna mata spänning upp till 1 500 volt, medan de gamla bara kan komma upp i 750 volt.

Med det nya labbet räknar Qrtech med att kunna öka effekten från likströmsuttaget från 24 kW till drygt 300 kW.

– Vi befinner oss i hjärtat av elektrifieringen av samhället. Allt som har med transporter att göra, flygplan, spårbunden trafik, autonom körning, all typ av transport kräver elektrifiering med hög effekt och robusthet, säger Patrik Sahlsten, vd för Qrtech.

”Ser ett ökat behov av kompetens”

Med det nya labbet hoppas Qrtech kunna bli en mer komplett partner i framtida samarbeten med andra företag och kunder. Tidigare har företaget inte kunnat ta sig an alla delar i en elektrifierad drivlina.

– Vi har till exempel inte kunnat utveckla omvandlare för extremt hög effekt som ska omvandla likström till växelström och tvärtom mellan batteri och elmotor. Nu med den här uppskalningen kan vi ta oss an hela drivlinan och kan ta ett helhetsansvar för prototyptillverkning och provning, säger Christoffer Levandowski.

Trots coronapandemin har Qrtech vuxit med ungefär 15 procent under 2020. I dag har företaget cirka 100 anställda. Patrik Sahlsten tror på en fortsatt tillväxt även 2021.

– Faktum är att inom våra högteknologiska områden ser vi ett ökat behov av kompetens, såväl inom elektronik som mjukvaruutveckling, säger Patrik Sahlsten.

Qrtech

Omsättning: 110 miljoner kronor 2020 (prognos).

Antal anställda: Cirka 100.

Ägare: Norska Embron Group.

Huvudkontor: I Mölndal.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt