Elbilsduell: MG ZS EV mot Kia E-Niro – vilken är bäst?

2022-04-09 07:00  

En budgetutmanare med siktet högt ställt mot en etablerad familjefavorit. Ny Teknik har testat MG ZS EV mot Kia E-Niro. Vilken elbil ska man satsa på i den här prisklassen?

Det har länge pratats om folk-elbilen. Alltså en allroundmodell som utöver eldrift även ska ha ett överkomligt pris. Volkswagen menar att deras ID3 är den bilen, men det finns andra alternativ.

I fjol fick MG marknaden att skälva när man lanserade sin ZS EV med ett privatleasingerbjudande som startade på 1 990 kronor/månaden. Nu har man uppdaterat bilen och bland annat petat i ett större batteri. Så är det här den folkliga elbilen?

För att ta reda på det ställde vi den mot Kia E-Niro, en elbil som under lång tid har imponerat med habil prestanda utan hög prislapp.

Design

Tittar vi på MG:n uppdaterades exteriören till det nya modellåret. Det innebär att modellen ser mer elbilsaktig ut. Utseendet är propert, men det är samtidigt en ganska generisk crossoverdesign.

Inte heller Kian kan berömmas för sitt progressiva utseende. Nej, i det fallet märks det av att den koreanska tillverkaren har byggt elbil av en fossilbil.

Elbilen Kia E-Niro. Foto: Felix Björklund

Elbilen MG ZS EV. Foto: Felix Björklund

Och om MG:n har fått en hel del nytt med senaste modellåret är Kians enda uppdatering att emblemet har förnyats. Men med det sagt, modellen är snart på väg att ersättas. Storleksmässigt är Kian sex centimeter längre och lägre samt några millimeter smalare än sin kinesiska rival.

Vilken man tycker är snyggast är ytterst personligt.

Prestanda

I det här segmentet är det kanske inte bästa accelerationen som köpare ser som det viktigaste. Men det innebär inte att MG eller Kia helt har hoppat över det här.

I Kian sitter det en elmotor om 150 kW/204 hästkrafter och dessa ska kunna leverera 0–100 km/h på 7,8 sekunder. Är man i stället konservativ med sin accelerationslusta ska det gå att köra 455 km per laddning. Det senare tack vare ett batteripack om 64 kWh och en officiell förbrukning på 1,59 kWh/mil. Vid snabbladdning ska 0–80 procent gå på 54 minuter och maxkapaciteten där är 100 kW.

Och hur är det med MG:n? ZS EV begåvades till 2022 med ett 70 kWh-batteri samt en starkare elmotor om 115 kW/156 hästkrafter. Det ska ge antingen 440 km räckvidd om man kan tangera 1,78 kWh/mil i förbrukning. Vill man hellre köra dragrace från mataffären avklaras 0–100 km/h på 8,6 sekunder. Snabbladdning går att göra i upp till 90 kW.

I det här segmentet är det klart. På pappret är det svårt att se någon annan vinnare än Kia. Samtliga prestandasiffror är bättre.

Teknik

Många av senare års elbilar har en elbilsdedikerad plattform eller har lanserats som separat modell. Det saknar de båda duellanterna den här gången och både MG:n och Kian har förbränningsmotor-syskon i modellfloran.

Och det märks när det kommer till teknikmöjligheterna.

I Kian går det förvisso inte nöd på förar- och säkerhetsassistenter, utan i det avseendet är det samma breda utbud som man kan förvänta sig av en modern bil. Även trådlös laddning av mobilen samt koppling mot Android Auto och Apple Carplay finns med – dock är det senare inte trådlöst. Till bilen finns även app för att se status samt för att planera resor.

När Kia lanserade elbilen EV6 var V2L-teknik något man var mäkta stolta över. Det här är inget som E-Niro har, men det har däremot MG ZS. Därtill får man med ZS helt ok med assistansteknik – dock inte i nivå med Kian. Carplay/Android Auto samt det egna MG systemet Ismart får man och i bilen stöds även strömmande av Amazon Prime-musik.

Insidan av elbilen Kia E-Niro. Foto: Felix Björklund

Insidan av elbilen MG ZS EV. Foto: Felix Björklund

MG har ju även röststyrning, dock ska det sägas att stödet för svenska inte riktigt är strålande. När jag bad bilen att navigera till Regeringsgatan 1 fick jag svaret: ”No result for Re-airing Scott Allan tap”.

Å andra sidan så klarade inte Kian det hela bättre. Efter att ha blivit ombedd för tredje gången av bilen att återupprepa vad jag ville – så skyllde E-Niro sedan på bakgrundsbuller som orsak till att den inte kunde expediera vad jag ville.

Även i teknikgrenen är det Kia som är den starkare spelaren, dock inte någon jordskredsseger. Visst, ingen av dem har bländande infotainment och som ovan nämnt är röststyrning något ägare aldrig kommer använda. Men det som funkar är habilt. 

Interiör, utrymme och praktikalitet

De båda bilarna tillhör segmentet kompakta crossovers. Bilar som är tillräckligt stora för att klara familjebestyr, men som fortfarande inte räknas som fullstora. Och det märks i vissa bemärkelser.

I förarsätet på MG:n är det smalt om rumpan och även om ratten är justerbar i längd – är det snålt. På det stora hela är det inte ett särskilt bekvämt säte då det saknar både lårstödsförlängning och svankstöd.

Ett kvickt hopp över till Kian och det är mycket bättre. Sätet är bekvämare har både värme och ventilering. Justermånen i ratt är bättre och dessutom går det att få rattvärme – vilket en frusen nordbo lär älska. Även stuvutrymmen är mer genomtänkta i Kian.

Ett hopp bakåt och återigen är det bättre i Kian. Skönare säten, bättre utrymme och här finns det rumpvärme. MG:n är ljusare invändigt i och med panoramaglastaket. I båda bilarna är det 40/60-fällning av sätena och likväl saknas det genomlastningslucka i båda.

Längst bak har ZS EV lastutrymme för 448 liter, vilket E-Niro kontrar med 451 liter. I ingen av bilarna blir det helt plant när man fäller sätena, dock är det något bättre i E-Niro. Och som grädde på moset har Kian även lastöglor samt ett insynsskydd av rulltyp i stället för hatthylla.

Längst bak trumfar MG:n dock sin rival genom att kunna häkta på 500 kg på dragkrok, 200 kg mer än E-Niro.

Bagageutrymmet på en Kia E-Niro. Foto: Felix Björklund

Bagageutrymmet på en MG ZS EV. Foto: Felix Björklund

Trots panoramaglastak och bättre dragmöjligheter går det inte att frånse att komforten och kvalitetskänslan är lägre i MG:n. Lägg till mer praktiskt bagage med öglor och insynsskydd.

Så även i denna gren är det Kia E-Niro som är den bättre av de två.

Körning

Hur är då de båda bilarna att köra? Vi börjar med MG:n. Som ovan nämt är körställningen man som förare får inte den bästa. När vi rullar iväg är dock draget från motorn helt ok. Vid testet är det lite halt, vilket påverkar antisladd och antispinn. Resultatet är att det är lite hackigt. Accelerationen i lägre hastigheter är bra, men när det är över 100 km/h storknar bilen.

Styrningen har en stor dödzon i mitten vilket får bilen att kännas rejält ointresserad av att göra något annat än att ”färdas”, men om man ställer in sportläget blir det bättre. Faktiskt mer komfortabelt i min mening. Fjädring/dämpning är ganska stum för att hantera vikten av batteriet, men inte stram nog för att undvika att bilen både vaggar och niger vid riktningsförändringar.

Elbilarna Kia E-Niro (blå) och MG ZS EV (vit). Foto: Felix Björklund

Kia E-Niro har mer effekt under huven och det märks av i en rappare acceleration samt bättre respons i hela registret. Styrningen är även den mer direkt och lättförståelig. Här är det enklare att veta var man har bilen vilket inger förtrogen och överlag en skönare körkänsla.

Även chassisättningen har bättre balans. Visst är det en del rörelse i bilen när man svänger och visst känns broskarvar och ojämnheter av – men det är mindre svajigt och mer filtrerat.

I snudd alla avseenden är även detta en gren som Kian presterar habilt och MG:n inte riktigt når sin rival. Det enda som MG:n kan stoltsera med är att bromskänslan är ok, för att vara en elbil.

Ekonomi och förbrukning

Ofta handlar ett bilköp om förnuft och känsla. Kia har ofta tack vare ett lågt pris varit det förnuftiga valet jämfört med många andra. Men hur är det med det när motståndaren slår en på fingrarna i detta?

Tittar vi på förbrukning drar E-Niro officiellt 1,59 kWh per mil, vilket då är bättre än MG:ns 1,78 kWh. Räckvidden är även den något bättre, men inte så pass stor att det är skrytfaktor. 455- respektive 440 km är de officiella siffrorna.

Priset för Kian är dock högre. E-Niro startar på 487 900 kronor, men med topp-utrustningen är det 527 700 kronor som gäller. MG ZS EV har motsvarande priser på 399 900 till 429 990 kronor. I båda fallen är instegen markant enklare, men i MG:n är sub-400 000 kr bilen lite väl skralt utrustad.

Tittar vi på privatleasing startar E-Niro på 3 350 kr/månaden medan MG:n startar på 2 890 kr. Dock så är priset för ”Luxury” 3 160 kr/månaden, vilket i utrustning är närmare vad Kia erbjuder.

Baksätet på en Kia E-Niro. Foto: Felix Björklund

Baksätet på en MG ZS EV. Foto: Felix Björklund

Intressanta siffror, och det gäller att ha tungan rätt i mun här. 2 890 kronor i månaden för en bil som, i varje fall under goda dagar, ska ta sig 40 mil per laddning – det är inte illa. Men det är en bil med brister.

Kian å sin sida är även den attraktiv och det går att hitta bra dealar eftersom modellen snart ska generationsväxlas.

Men i ekonomiavdelningen är det MG:s attraktiva prissättning som avgör poängen. 

Summerat

I takt med att alternativen blir fler och priserna går ner – är MG ZS EV och Kia E-Niro båda intressanta. Den senare har i flera år varit ett populärt familjealternativ och hittills under 2022 är det den mest sålda i Sverige. ZS EV utmanar med lågt pris för att armbågas om kunderna – räcker det?

Sett till jämförelsen vinner den koreanska bilen alla grenar förutom en. I ekonomi får det kinesiska alternativet nudda vid pokalen, men närmare än så kommer man inte.

Nej, Kia E-Niro är en tydlig vinnare.

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Kia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt