Elbilsboom banar väg för skifte i lödteknik

2018-12-18 06:00  

Elbilsskiftet ökar behovet av stora värmeväxlare för motorer. Nu har industriföretaget Gränges utvecklat en ny metod som gör de viktiga lödmomenten mer effektiva och mindre miljöskadliga.

Vid lödning i aluminium tillsätts vanligen olika sorters så kallade flussmedel för att sänka smältpunkten och göra materialet mer lättflytande. Men applicerat på traditionellt sätt skadar flusset utrustningen, genom att exempelvis fräta på transportband och ugnar.

– Att andas in luftburna flusspartiklar kan dessutom vara hälsovådligt, säger Stefan Wass, chef för produktinnovation på Gränges.

Nu har Gränges lanserat andra generationen Trillium, en produkt som ska eliminera flusstillsättningen samt förbättra tillverkningsprocessen och prestandan hos lödda värmeväxlare i aluminium.

– Om första generationen var en forskningsprodukt som smögs in på marknaden, så har den nyutvecklade produkten alla möjligheter att på bred front revolutionera marknaden, säger Richard Westergård, ansvarig för New Materials Technology på Gränges.

Läs mer: Yaskawa introducerar automatiserad pallreparation i USA

Den nya generationen testas nu av 16 olika värmeväxlartillverkare i olika länder.

Stefan Wass beskriver Trillium som en sprayformningsteknik där man bygger upp ett aluminiumlodmaterial, lödningsmaterialet, med flusset inbakat.

– Det gör att kunden kan löda med mycket små halter fluss i systemet. Normalt tillsätter man säkert ett eller två gram flussmedel per kvadratmeter yta, men vi kanske klarar oss på 150 milligram per kvadratmeter. Och kunden behöver inte tillsätta fluss själv, säger Stefan Wass.

Enligt Gränges är det pågående teknikskiftet i bilindustrin en starkt drivande faktor bakom det växande intresset för tekniken. Många elbilstillverkare har valt värmeväxlarsystem med flytande kylmedium, vilket gör att det går åt mer material till värmeväxlare per bil jämfört med en förbränningsmotor.

Läs mer: Sverige i topp fem med användning av industrirobotar

Kylning av batteriet kräver mycket kylyta, och därmed en rätt stor värmeväxlare. Vilket i sin tur gör att det går åt mer flussmedel, om man löder med traditionella metoder.

– Vissa komponenter i värmeväxlare är dessutom svåra att flussa rent praktiskt, man måste hantera dem enskilt innan man sätter ihop värmeväxlaren. Därtill ställer värmeväxlartillverkarnas kunder, däribland biltillverkarna, allt högre krav på att reducera flussrester i materialet, säger Stefan Wass.

Detta är Trillium

En teknik som förenklar den komplexa lödningsprocessen genom att eliminera behovet av avfettning, tillsättning av flussmedel, rengöring och torkning. Dessa steg sker i stället i materialet i en process som kallas Active brazing.

I stället för att tillsätta flussalt, vilket vanligen görs i en lödningsprocess, har en anpassad mängd Trillium byggts in. Detta ska möjliggöra bättre lödning och att flera processteg hos kund blir överflödiga.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt