Elbilen som drivs av solen får fyra navmotorer från Elaphe

2022-06-28 16:30  

Lightyear beskriver den som världens effektivaste drivlina för massproduktion. Fyra specialutvecklade navmotorer ska möjliggöra 70 kilometers daglig körning genom el från solceller. 

Vill man bygga en bil som går så långt som möjligt på el från inbyggda solceller så är jakten på förluster ett måste. Det uppdraget har holländska Lightyear tagit sig an. 

Nyligen presenterade Lightyear den produktionsfärdiga versionen av bolagets första modell. Bilen visades upp för första gången 2019 och hette då Lightyear One. Nu har namnet bytts till Lightyear 0 som bättre ska symbolisera strävan efter ett lågt koldioxidavtryck. 

Att bilen ska utrustas med navmotorer har varit klart från början, men nu står det klart att de ska levereras av den slovenska elmotortillverkaren Elaphe som specialiserat sig på just navmotorer.

Läs mer: De hävdar att el-fordonet aldrig behöver laddas med sladd

Verkningsgrad om 97 procent

Lightyear och Elaphe har gemensamt utvecklat drivlinan som bolagen menar blir världens effektivaste anpassad för serieproduktion. De fyra motorerna, en i varje hjul, uppnår en verkningsgrad om 97 procent enligt ett blogginlägg. Det är högt även för att vara en elmotor, men det framgår inte för vilket varvtal värdet gäller. 

Fördelarna med navmotorer är bland annat att fordonet kan designas med större frihet och att reduktionsväxel eller växellåda inte behövs. Nackdelen är att fordonet får större ofjädrad massa vilket riskerar att försämra köregenskaperna samt att motorerna blir mer exponerade för väderlek och annat.

Läs mer: Einride får tillstånd att köra lastbil utan förare på allmän väg i USA 

Solceller

Bilen är täckt med fem kvadratmeter solceller som en solig vår- eller sommardag i södra Spanien ska bidra med laddning motsvarande 70 kilometers körning. Räckvidden från energin i batteriet om 60 kWh är angiven till 625 kilometer enligt körcykeln WLTP.

Energiförbrukningen är blygsamma 10,5 kWh per 100 kilometer, ungefär hälften jämfört med en normal elbil. En viktig orsak till detta är luftmotståndskoefficienten om blott 0,19, lägre än Mercedes EQS som anses vara världens mest aerodynamiska produktionsbil. 

Specifikationerna är imponerande men ändå något sämre än vad Lightyear utlovade 2019. Då nämnde bolaget en räckvidd om 725 kilometer och förbrukning om 8,3 kWh/100 km. Priset har dessutom gått upp rejält under samma tidsrymd, från 149 000 till 250 000 euro, alltså närmare 2,7 miljoner kronor.

Läs mer: En trailer med solpaneler kortar elbussens laddtid

Valmet tillverkar

Bilen ska tillverkas av Valmet i Finland. Produktionen är planerad att dra i gång senare i år.  

Lightyear 0 är en av en rad solcellsutrustade elbilar som presenterats de senaste åren. Bland övriga finns trehjuliga Aptera och Sono Motors Sion

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt