Elbilen för 100 år sedan – mer populär än bensinbilen

2020-07-17 12:01  

TEKNIKHISTORIA. Elbilar är inget nytt under solen. Vid 1900-talets början sålde biltillverkare som Baker tusentals batteridrivna elbilar i USA – och de marknadsfördes ofta till kvinnor.

Det kan verka smått surrealistiskt i dag, men runt sekelskiftet 1900 var fyra av tio amerikanska bilar ångdrivna. På andra plats kom batteridrivna elbilar med 38 procent. Endast 22 procent drevs med bensin.

Baker var en av många tillverkare som uteslutande satsade på elbilar under denna period. Och det var knappast galet, eftersom elbilen på den tiden verkade ha framtiden för sig. Jämfört med konkurrenterna hade den flera fördelar: En ångbil kunde ta uppemot 45 minuter att starta upp, medan en elbil gick igång direkt. Bensindrivna bilar var man tvungen att veva igång manuellt med en vev, och förbränningsmotorerna var högljudda och spottade ut avgaser.

Med elbilen slapp man allt det, vilket inte minst uppskattades av kvinnor. Elbilarna var rena, eleganta, tysta – perfekta att exempelvis ta en shoppingrunda med. Allt detta återspeglades i Bakers reklam, som ovanligt nog för tiden ofta riktade sig till kvinnor. Rika kvinnor, närmare bestämt. En av annonserna visar en ung dam som går arm i arm med en äldre, distingerad herre och säger: ”Pappa, ge mig en Baker.”

Läs mer: Han lade grunden för svensk batteritillverkning

En laddstation var tionde kvarter

Bilen drevs med seriekopplade nickel-järnbatterier av Thomas Edisons märke. Batterierna var både tåliga och pålitliga – tog man hand om dem höll de i decennier. De tog visserligen lång tid att ladda, men i en fulladdad Baker Electric kunde man sedan åka 80 kilometer. Det räckte mer än väl i en storstad som New York, där det vid seklets början fanns laddstationer ungefär vart tionde kvarter.

Thomas Edison och hans fru Mina Minwell åker runt i en Baker Runabout – och det är frun som kör. Foto: SZ PHOTO/TT

En nymodighet som företaget introducerade var elektrisk belysning både invändigt och utvändigt – ännu ett drag som gav en renare körupplevelse, eftersom man slapp mixtra med acetylengasen i dåtidens karbidlampor. En annan nyhet företaget gärna skröt om var att bilarna hade drivaxlar i stället för drivkedjor. Men det förblev förstås inte unikt särskilt länge i branschen.

Läs mer: Biokemistens nobla upprättelse

Slogs ut av bensinbilen

Så vad var det till slut som sopade bort dessa eleganta gamla elbilar från gatorna? En anledning är att elbilarna inte utvecklades vidare i samma takt som bensindrivna bilar. De första förblev långsamma – toppfarten hos en Baker Electric var exempelvis bara 35 km/h – och deras räckvidd ökade bara marginellt med tiden.

Priset på elbilarna förblev också högt. I kontrast till det stod bensinbilen: toppfart och räckvidd ökade stadigt, och när den utrustades med nya uppfinningar som startmotorn och ljuddämparen blev den mindre bökig. Henry Fords massproduktion fick dessutom kraftigt ner priset. I kombination med ett lågt bensinpris utgjorde det en svårslagen kombination för blivande bilägare.

Baker slogs 1914 samman med ett annat elbilsbolag, Rauch & Lang, och fortsatte att producera elbilar in bit in på 20-talet. Men vid det laget var elbilarnas guldålder sedan länge förbi, och nästföljande decennium var de i princip utdöda. Elfordonen levde vidare inom vissa specifika fält – golfbilar, truckar, brittiska mjölkbilar för att nämna några exempel – men det skulle dröja många decennier till innan de återigen började ses som ett gångbart alternativ för personbilar

Baker och de tidiga elbilarna

  • 1912 fanns det 33 842 registrerade elbilar i USA.
  • Thomas Edisons första bil var en Baker.
  • En Baker Electric från 1910 kostade 2 800 dollar – mer än tre gånger så mycket som en T-Ford.
  • Bilen hade två bromspedaler och styrdes med spakar: en vertikal som reglerade farten och en horisontell som styrde bilens riktning.

Din bonus som Ny Teknik-läsare: En del av svensk teknikhistoria

Du som är prenumerant på Ny Teknik digitalt får som en extra bonus ett urval av artiklarna från Teknikhistoria, ett magasin om den tekniska och industriella utvecklingen som lett fram till samhället som det ser ut i dag – med fokus på den svenska utvecklingen.  

Vill du få en bit av historien direkt hem i brevlådan? Teckna din prenumeration redan i dag på: teknikhistoria.prenservice.se  

Gilla Teknikhistoria på Facebook för att få senaste nytt ur historien! 

Gilla Teknikhistoria på Instagram

Anton Dilber

Mer om: Elbilar Eldrift

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt