Elbilar testades i 150 km/h – här är den mest effektiva elbilen

2019-06-03 08:47  
Biltestet utfördes av biluthyrningsföretaget Nextmove. Foto: Nextmove

Vilken elbil har den effektivaste drivlinan i fullt blås på Autobahn? Nextmove ställde Audi e-tron och Hyundai Kona mot Teslas Model X samt Model S och Model 3.

Tillverkarnas siffror för elbilarnas räckvidd utgår från att föraren är lätt på gaspedalen, men många bilister har en helt annan körstil. Hur står sig då de ledande elbilarnas löften i hög fart? Tyska Nextmove har utrett frågan.

Företaget erbjuder uthyrning av elfordon – och genomför regelbundet Autobahn-tester som avslöjar elbilarnas effektivitet i motorvägsfart. Nu har Nextmove genomfört ett test med fem modeller fördelat på åtta testfordon, rapporterar Electrec.

  • Två Audi e-tron på 21-tums sommardäck.
  • Två Hyundai Kona, 64 kWh, på 17-tums sommar- samt vinterdäck.
  • Två Tesla Model X 100D på 19-tums vinterdäck respektive 20-tums sommardäck.
  • En Tesla Model S 100D på 19-tums vinterdäck
  • En Tesla Model 3, Dual Drive/Long Range, på 19-tums sommardäck.

Tesla var den mest effektiva

Testförarna körde en 85 kilometer lång sträcka runt Leipzig. I den första omgången pressades bilarna upp mot 130 km/h, vilket i realiteten gav en snitthastighet på 115 km/h.

Teslas Model 3 var den mest effektiva modellen, med en förbrukning på 18,5 kWh per 100 km. Jämfört med tidigare test blev avståndet mellan bilarnas resultat mindre. Hyundais Kona på sommardäck kom in på 19,1 kWh. På sina vinterdäck presterade Model S 20,6 – följd av Hyundai Kona på vinterdäck som gjorde av med 20,7 kWh per 100 km.

Därefter kom Model X på vinter- samt sommardäck med förbrukningen 23,8 respektive 24,1 kWh. De två Audi-bilarna landade på 27,5 för digitalversionen och 28,4 kWh per 100 km för classic. 

Läs mer: Rapport: VW:s batterileverantör klarar inte tempot

I den andra delen av testet, på returresan, pressades bilarna mot toppfarten 150 km/h, med en snitthastighet som landade på 130 km/h. Bilarna höll sin position, med en något högre förbrukning.

Förbrukning kWh per 100 km i snitthastigheten 130 km/h:

  • Tesla Model 3: 20.9
  • Hyundai Kona: 21,7
  • Tesla Model S: 22,9
  • Hyundai Kona: 23,6
  • Tesla Model X: 27,2
  • Tesla Model X: 27,4
  • Audi e-tron: 30.3
  • Audi e-tron: 30.8 

Model S hade bästa räckvidden

Föga överraskande bjöd Model S med sitt större batteripack på den bästa räckvidden. I snitthastigheterna 115- respektive 130 km/h levererade den 480/428 km. Model X landade på 409/359 km. Model 3 tog sig 406/358 km. Kona klarade 322/283 km – och Audi e-tron levererade 301/275 km.

Tidigare i år ställde Nextmove Tesla Model X mot en förserie-bil av Audi e-tron samt Jaguar I-Pace.

Bilarna kördes på en 87 kilometer lång sträcka av Autobahn i en snitthastighet av 120 km/h. Teslan stod då som segrare – och med en förbrukning på 24,8 kWh per 100 km var marginalen god till Audins 30,5- respektive Jaguarens 31,3 kWh.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt