El-nestorn: Därför lyckas Northvolt när andra gick bet

2022-03-24 10:18  

Flera försök att dra igång tillverkning av litiumjonbattericeller i Sverige har gått i stöpet. Vad är det som gör att Northvolt ser ut att lyckas? El-nestorn Bo Normark pekar på åtta orsaker.

Under det första halvåret 2022 räknar Northvolt med att de första kommersiella leveranserna av litiumjonbattericeller ska gå iväg från fabriken Ett utanför Skellefteå.

Därmed ser det ut som om drömmen om storskalig tillverkning av litiumjonceller på svensk mark blir verklighet.

Tidigare har flera initiativ tagits för att åstadkomma samma sak. Men de drömmarna gick i kras.

Ett exempel är den grupp av företag, bland annat forskningsinstitutet Swerea IVF och riskkapitalbolaget Fouriertransform, som bildades 2009 för att satsa på en svensk fabrik för litiumjonceller. När de inte fick statliga medel till en förstudie rann planerna ut i sanden.

Ett annat exempel är företaget Boston Power, som 2010 hade storslagna planer på en ny fabrik för litiumjonbatterier. Men fabriken gick i stället till Kina.

Bo Normark. Foto: EIT Innoenergy

Bo Normark är industristrateg på EIT Innoenergy, som tidigt investerade i Northvolt. Han pekar på flera orsaker till att Northvolt ser ut att nå framgång där andra misslyckades:

1. Demo-anläggningen i Västerås

I Västerås har Northvolt etablerat sin demonstrationsanläggning Labs, där litiumjonceller tillverkas och utvärderas i liten skala innan de börjar massproduceras i Skellefteå.

– Northvolt Labs i Västerås har mycket större betydelse än folk har förstått. De arbetar med att industrialisera, och det är det som har varit svårt i Europa. Vi har varit duktiga på kemi, men haft svårt för att industrialisera, säger Bo Normark.

Utvecklings- och demoanläggningen Northvolt Labs i Västerås. Foto: Northvolt

2. Fokus på gröna batterier

Northvolt marknadsför fabriken Ett som ”världens grönaste batterifabrik”.

– Från dag ett satsade Northvolts grundare Peter Carlsson och Paulo Cerutti på gröna batterier. De insåg att de skulle få betalt för det, säger Bo Normark.

3. Fokus på stor skala från början

När Peter Carlsson 2016 för första gången berättade om sina planer offentligt på en energikonferens i Stockholm talade han i termer av en gigafabrik. Visionen var att fabriken skulle producera batterier med en sammanlagd kapacitet om 35 GWh varje år.

– De satsade på stor skala på en gång, säger Bo Normark.

4. Fokus på flera delar av värdekedjan

Northvolt har satsat på att undvika mellansteg så mycket som möjligt. Redan från början var ambitionen att tillverkning av aktivt material till katoden skulle ske under eget tak.

Litiumhydroxid Foto: Mondalor/CC BY-SA 3.0

Senare har bolaget velat gå ännu längre i värdekedjan. Nu är planen att tillverka litiumhydroxid i en anläggning i Portugal ihop med oljebolaget Galp Energia.

– Det finns otroligt mycket pengar att spara i att ha fungerande värdekedjor, både framåt och bakåt. Peter Carlsson var tidigare logistikchef på Tesla, som hade tänket att man ska bygga värdekedjor, och han förstod det, säger Bo Normark.

5. Avtal med kunder innan fabriken var byggd

Volkswagen och BMW investerade i batterifabriken Northvolt Ett 2019. Bo Normark betraktar det som unikt att Northvolt skaffade kunder till batterierna redan innan fabriken var byggd.

– Det var helt centralt, säger han.

6. Uppbackning från det offentliga samhället

Northvolt fick tidigt stöd från offentliga institutioner. Förutom Innoenergy som investerade i bolaget gick Europeiska investeringsbanken tidigt in och lånade ut pengar.

– Det publika systemet stöttade, konstaterar Bo Normark.

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Linda Nohrstedt

7. Rätt tajming

– Northvolt kom in i ett skede när biltillverkarna plötsligt insåg att batterier var en strategisk komponent. För att göra en bra elbil måste man kunna batterier. Nu har biltillverkarna skaffat sig kunskap och behöver jobba i symbios med batteritillverkaren, säger Bo Normark.

8. Bakgrund hos Tesla

Både Peter Carlsson och Paulo Cerruti har tidigare jobbat på Tesla i USA. Bo Normark tror att det fanns en nyfikenhet hos europeiska biltillverkare att höra mer om det amerikanska bolagets val och strategier. Han bedömer att Northvolt därmed kunde påverka företagsledare i europeisk bilindustri om vikten av att utveckla egna batterier.

Peter Carlsson har tidigare jobbat för Tesla i USA. Foto: Jessica Brandi Lifland

Men vad berodde det på att till exempel Boston Power inte fick igång en svensk batterifabrik?

– För det första var Boston Power i grunden ett forskningsföretag. De satsade på gröna batterier, som Northvolt, men de satsade inte på skala, inte på värdekedjor och hade inga kontakter med kunderna, säger Bo Normark.

Men det har också förflutit en hel del tid emellan de båda satsningarna.

– Peter Carlsson råkade träffa mitt i prick med tajmingen, precis när vissa biltillverkare börjat förstå att man måste ägna sig åt batterier, och det gröna tänket hade avancerat. Sedan kom storsläggan i oktober 2017 när EU bildade Battery Alliance och sa att vi måste satsa på inhemska batterier, säger Bo Normark.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer