Efter prishöjningar – de här elbilarna får fortfarande bonus

2022-08-20 06:00  

I juni infördes bonustaket för elbilar – samtidigt som historiskt hög inflation slog hårt i prislistorna. Nu har priserna justerats, så vilka modeller klarar av gränsen?

Artikeln har uppdaterats.

Pandemi, komponentbrist och krig. Fordonsindustrin har på kort tid fått en trippelsmocka som har fått kostnader och priser att skena.

I somras blev taket för miljöbilsbonusen för elbilar verklighet vilket innebär att de modeller som har ett grundpris på över 700 000 kronor helt går miste om bidrag.

För bilköparen innebär det att en bil som kostar 700 001 kronor blir snudd på 70 000 kronor dyrare än den som kostar 699 999 kr.

I vissa fall går gränsen att spåra i prislistorna, men för flertalet populära modeller är det ett faktum – det blir ingen bonus alls.

Så vilka drabbas?

Kolla in sammanställningen över samtliga elbilsmodeller i listan nedan.

Audi RS E-tron GT. Foto: Felix Björklund

Audi

Q4 E-tron – pris från 475 000 kr

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Audi Q4 E-tron

Klarar inte bonus:

E-tron – inte beställningsbar, uppdaterad modell på ingång

E-tron GT – från 1 175 300 kr

Läs mer: Provkörning: Audi RS E-tron GT – ”En förvånansvärt mjuk tuffing”

BMW IX3. Foto: Felix Björklund
 

BMW

IX1 – pris från 610 000 kr

Läs mer: Officiell: Här är BMW X1 – en elektrisk minicrossover

I4 – pris från 625 000 kr

Läs mer: Provkörning: BMW I4 – ”Plockar upp handsken i Tesla-matchen”

IX3 – pris från 699 900 kr

Läs mer: Provkörning: BMW IX3 – ”En effektiv elbil – med irriterande brister”

Klarar inte bonusgränsen:

IX – från 865 000 kr

I7 – från ca 1 580 000 kr

Citroën Ë-C4. Foto: Felix Björklund
 

Citroën

Ë-C4 – pris från 419 900 kr

Läs mer: Provkörning: Citroën Ë-C4 – ”Lite som en omtänksam förälder”

Ë-Berlingo – pris från 489 990 kr

Cupra

Born – pris från 452 900 kr

Läs mer: Cupra Born får större batteri och ”E-boost”

DFSK

Seres Electric 3 – pris från 379 900 kr

Läs mer: Lista: Här är de kinesiska elbilarna som ska erövra Sverige

DS

DS3 Crossback – pris från 420 000 kr

Fiat

500 Electric – pris från 339 900 kr

Ford Mustang Mach-E. Foto: Felix Björklund

Ford

Klarar inte bonusgränsen:

Mustang Mach – pris från 586 900 kr

Läs mer: Duell: Teslas värsting mot Fords prestanda-Mustang

Läs mer: Provkörning: Ford Mustang Mach-E – ”Kan få fossilbilster att byta till elbil”

E-Transit – pris från från 749 875 kr

Foto: Felix Björklund

Honda

E – pris från 406 600 kr

Läs mer: Provkörning: Honda E – ”En smidig pendlarbil”

Hyundai Ioniq 5. Foto: Felix Björklund

Hyundai

Kona Electric – pris från 389 900 kr

Läs mer: Provkörning: Hyundai Kona Electric – ”Effektiv elbil som klarar av vardagsbestyr”

Ioniq 5 – pris från 479 900 kr

Läs mer: Provkörning: Hyundai Ioniq 5 – ”Passar Nintendo-generationen”

Jaguar

Klarar inte bonusgränsen:

I-Pace – pris från 999 900 kr

Läs mer: Provkörning: Jaguar F-Pace P400e – ”Är den värd pengarna?”

Kia EV6. Foto: Kia
 

Kia

E-Soul – pris från 452 900 kr

Läs mer: Provkörning: Kia E-Soul – ”En udda fågel”

E-Niro – pris från 487 900 kr

EV6 – pris från 569 900 kr

Läs mer: Provkörning: Kia EV6 – ”Fräckare än ID4 – skönare än Model Y”

Lexus UX300e. Foto: Hans Berggren/Lexus
 

Lexus

UX300e – pris från 579 900 kr

Läs mer: Provkörning: Lexus UX300e – ”Kortare räckvidd än hos rivalerna”

Maxus

ET90 – pris från 699 900 kr

E-Deliver 3 – pris från 382 375 kr

E-Deliver 9 – pris från 569 900 kr

Euniq 5 – pris från 499 900 kr

Euniq 6 – pris från 529 900 kr

Läs mer: Nu börjar hantverkare köra eldrivet – starkt uppåt för eldrivna lättlastare

Mazda

MX30 – pris från 432 900 kr

Läs mer: Provkörning: Mazda MX-30 – ”Attraktivt pris med god standardutrustning”

Mercedes

EQA – pris från 562 900 kr

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQA 250 – ”Märks att modellen bygger på gammal grund”

EQB – pris från 576 900 kr

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQB – ”En familjefraktare”

EQE – pris från 699 900 kr

Klarar inte bonusgränsen:

EQS – från 1 125 00 kr

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQS 580 – ”Följsam och rapp i responsen”

EQV – från 869 200 kr

Foto: Felix Björklund

Mini

Cooper SE – pris från 368 000 kr

Läs mer: Provkörning Mini Cooper SE: ”Kul och tillfredställande”

MG

MG5 – pris från 364 200 kr

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

ZS EV – pris från 399 990 kr

Läs mer: Provkörning: MG ZS EV (2022) – ”Snudd på allt är bättre”

Marvel R – pris från 499 990 kr

Läs mer: Provkörning: MG Marvel R – ”En högst medioker elbil”

Nissan

Leaf – pris från 362 400 kr

Läs mer: Ny Teknik provkör: Nissan Leaf E+

Ariya – pris från 525 200 kr

Läs mer: Provkörning: Nissan Ariya – ”Värd väntan?”

Foto: Felix Björklund
 

Opel

Corsa-E – från 369 900kr

Mokka-E – från 419 900kr

Läs mer: Provkörning: Opel Mokka E – "inte bäst på något"

Zafira-E – från 659 900 kr

Combo-E – från 489 900 kr

Vivaro-E – från 622 375 kr

Peugeot

E-208 – pris från 384 900 kr

Läs mer: Provkörning: Peugeot e-208 – ”Effektivare än väntat”

E-2008 – pris från 424 900kr

Läs mer: Provkörning: Peugeot e-2008 – ”Snål räckvidd räddas av snabbladdning”

E-Rifter – pris från 469 900 kr

E-Traveller – pris från 674 900 kr

Foto: Felix Björklund
 

Polestar

2 – pris från 489 000 kr

Läs mer: Provkörning Polestar 2 Standard range single motor

Porsche

Klarar inte klimatbonusgränsen:

Taycan – pris från 980 000 kr

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan 4S – ”En finstämd lyxkryssare”

Taycan Cross Turismo – pris från 1 140 000 kr

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan Cross Turismo 4 – ”En maskin man önskar sig”

Taycan Sport Turismo – pris från 1 020 000 kr

Renault

Megane E-Tech – pris från 403 900 kr

Läs mer: Provkörning: Renault Megane E-Tech – ”Snäppet bättre än ID3”

Zoe – pris från 364 990 kr

Läs mer: Provkörning: Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

Twizy – pris från 135 900 kr

Läs mer: Här är fem eldrivna mikrobilar att hålla koll på

Master – pris från 554 900 kr

Kangoo – pris från 374 900 kr

Bagageutrymmet i en Skoda Enyaq Coupe RS. Foto: Skoda
 

Skoda

Enyaq – pris från 571 900 kr

Läs mer: Provkörning Skoda Enyaq IV: "Träffar rätt"

Enyaq Coupe – pris från 664 500 kr

Läs mer: Provkörning: Skoda Enyaq Coupé RS – ”Mjuk och gullig – trots sportsäten”

Subaru

Solterra – pris från 579 900 kr

Tesla Model X. Foto: Pontus Lundahl/TT
 

Tesla

Model 3 – pris från 604 900 kr

Läs mer: Provkörning: Tesla Model 3 – ”Som ett spjut”

Klarar inte klimatbonusgränsen:

Model Y – pris från 719 900 kr

Läs mer: Provkörning: Elbilsduell – Tesla Model Y vs Skoda Enyaq

Läs mer: Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

Model S – pris från 1 124 900 kr

Model X – pris från 1 249 900 kr

Toyota

BZ4X – pris från 522 900 kr

Läs mer: Provkörning: Toyota Bz4x – ”Habil, trygg och lagom”

Proace City Electric – pris från 532 900 kr

Proace Verso Electric – pris från 556 100 kr

Proace Electric – pris från 582 375 kr

Volvo

XC40 – pris från 509 900 kr

Läs mer: Provkörning: Volvo XC40 Recharge – ”Budget-elbilen är riktigt attraktiv”

C40 – pris från 553 900 kr

Läs mer: Provkörning: Volvo C40 Recharge – ”Mer prestanda än du behöver”

Volkswagen ID5. Foto: Volkswagen
 

VW

ID3 – pris från 444 900 kr

Läs mer: Provkörning VW ID.3: "Ger mig inte något riktigt habegär"

ID4 – pris från 514 900 kr

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID 4 – ”Den här bilen de flesta familjer vill ha”

ID5 – pris från 549 900 kr

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID5 – ”Risk för besvikelse”

 

Fotnot: Listan innehåller prissatta modeller till salu i Sverige. Priserna anger instegsmodell och grundversion, vissa utrustnings- och modelltyper kan komma att ha ett för högt pris för att kvalificera sig för miljöbilsbonusen.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Bonus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt