Efter krisen: Batteritillverkaren Nilar gör comeback med ny innovation

2022-11-16 06:00  

Fjolåret blev tufft för batteritillverkaren Nilar som drabbades av kvalitetsproblem i fabriken i Gävle. Produktionen tvärbromsade, över 100 personer varslades och aktiekursen störtdök. Nu gör företaget en omstart - med en ny innovation.

Svenska Nilar tillverkar nickelmetallhydridbatterier för stationära energilager, som kan användas som hemmabatterier eller i industrin.  I fjol skulle produktionstakten ökas från fyra till åtta produktionslinor i fabriken i Gävle, men företaget drabbades av bakslag. Materialkostnaderna ökade, och under sommaren visade det sig att batterierna hade ett kvalitetsproblem. Produktionen tvärbromsade, försäljningen stoppades, och ett antal levererade batterier återkallades. 110 av de 276 anställda varslades och börskursen sjönk som en sten.  

– Problemen berodde på creepage, alkaliskt kryp, som sänker prestandan på batteriet, säger Erik Oldmarks, tog över vd-posten förra hösten, till Ny Teknik.  

Det hela orsakades av att syre och fukt tog sig in i battericellerna och fick kaliumjoner i elektrolyten att reagera och bilda kaliumhydroxid på utsidan av battericellerna. 

– Vi fick gå tillbaka till ritbordet, och nu har vi löst problemet med ett nytt processteg, säger Erik Oldmark. 
Det nya processteget lägger på en tätningsmassa som hindrar syre från att ta sig in till battericellerna. Därmed räknar Nilar med att kvalitetsproblemen ska vara åtgärdade. Företaget säkrade även ekonomin med en nyemisssion på 273 miljoner kronor i våras. 

Foto: Nilar

I oktober kunde fabriken dra igång tillverkningen igen.

– Den första delleveransen står på lastkajen. Nu ska vi visa att vi är tillbaka och att tekniken fungerar, säger vd Erik Oldmark. 

Syrgas ger nytt liv i trött elektrolyt

Förhoppningen är att försäljningen ska ta fart, och batterierna har även fått en ny innovation som förlänger livslängden. Även här är syre inblandat. Men nu handlar det om att tanka i en väl avvägd slurk syrgas när batteriet har förbrukat sin lagringskapacitet.   

Den patenterade metoden bygger på forskning i samarbete med Stockholms universitet. Syrgasen, som tillförs via en gaskontakt, återskapar bland annat den vattenbaserade elektrolyten. På så vis kan batteriet fyllas på med ny livslängd minst tre gånger. Först i världen, enligt Nilar som kallar tekniken för Reox.  

Tanken är att batteriernas status ska övervakas av programvara som upptäcker när de börjar bli uttjänta. Då kan de tas in till Nilar för att fyllas på med syrgas. Hur ofta det behöver göras är svårt att säga eftersom batteriets livslängd påverkas av hur ofta och mycket det laddas ur och i.  Men Erik Oldmark ger ett exempel mellan tumme och pekfinger.

– Säg att en villaägare laddar ur sitt energilager helt en gång per dygn. Då kanske batterierna behöver ”reoxas” var tredje eller var fjärde år, säger han.

Foto: Nilar.

Nilar sålde tidigare kompletta system för energilagring i olika storlekar, men har skiftat fokus efter krisen. Nu säljer företaget istället batterier och tillhörande programvara till företag som bygger energilager. 

De batterier som i oktober började tillverkas i Gävlefabriken har beställts av svenska Enequi. Företaget tecknade i våras en order värd 10 miljoner kronor som omfattar 800 Nilarbatterier. De ska byggas in i 100 enheter av Enequis produkt Quipower storage hydride, som används i villor såväl som större fastigheter.  

De 800 beställda batterierna har en sammanlagd kapacitet på 1,15 MWh. Gävlefabriken har betydligt större produktionskapacitet än så. 

– Nu söker vi samarbeten med fler systemintegratörer som vill bygga in våra batterier, säger Erik Oldmark.

NiMH-batterier har lägre energidensitet och är större, tyngre och dyrare än de betydligt vanligare litiumjonbatterier. De största fördelarna som Nilar lyfter fram är att de är säkrare, mer miljövänliga och tillverkas av återvinningsbara råvaror. 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt