Ecoride flyttar hem fabriken till Sverige – ska ta nästa steg

2022-09-19 06:00  

Från Polen till Göteborg. Nu tar Ecoride hem tillverkningen av elcyklar. Den nya fabriken innebär ett 50-tal nya jobb – och en full produktion ska vara i gång under februari.

De öppnade en fabrik i Kina 2012 och tog sedan produktionen av elcyklar till Polen. Fyra år senare har Ecoride inlett flytten av fabriken hem till Göteborg och Arendal. Bolagets vd ser väldigt många fördelar med att ha alla avdelningar samlade på ett ställe.

– Vi har ju vårt huvudkontor i Göteborg, med säljavdelning, produktutveckling, inköp, produktion och eftermarknad. Nu säljer vi väldigt mycket cyklar jämfört med för några år sedan – och vi gör det här för att kunna ta nästa steg och klara av den volym som vi står inför, säger Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd, till Ny Teknik.

Målsättningen för de kommande tre åren är att sälja 100 000 cyklar, och flytten innebär att man kommer närmare sina kärnmarknader. Ecoride är ledande i Sverige och tillhör toppsäljarna i Norge. Till detta kommer Finland som en tillväxtmarknad.

Elcyklar hos EcoRide. Nu tar bolaget hem tillverkningen till Sverige. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

– Sedan funderar vi på Polen som är en växande ekonomi. Vi flyttar fabriken men kommer troligtvis att öppna en butik i Gdansk, säger han.

Slipper dubbel personal

Enligt vd:n vill Ecoride också ta marknadsandelar på kontinenten. Genom att synkronisera sin säljavdelning med produktionen på hemmaplan blir det lättare att köpa in rätt delar och bygga rätt cyklar – för att undvika att onödiga lager byggs upp. Med flytten sparar man också in på allt dyrare transporter.   

Till detta slipper bolaget ha dubbel personal i två länder. Flytten innebär omkring 50 nya arbetstillfällen i Göteborg under hösten och nästa år, med jobb inom lager, förmontering, produktion samt vid kvalitetsstationer. Tanken är att en full produktion ska vara igång under februari.

Utöver produktionslinan görs viss förmontering i form av exempelvis hjul och styre som sedan monteras på ramen. Delarna till elcyklarna kommer från omkring 50 underleverantörer. 

– Vi har fortfarande ett dotterbolag i Kina, och där köper vi exempelvis ramen som görs utifrån våra ritningar. Den typen av leverantör finns ännu inte i Europa – som svetsar ihop ramar. Det börjar komma men vi är inte riktigt där ännu, säger han.

Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd. Foto: Anders Hofgren/TT

Ecoride delar upp sina modeller i fyra segment: standardcyklar, sportigare cyklar, hopfällbara- samt lådcyklar. Och inom elcyklar är lådcyklar det segment som växer mest.

– Vi har i dag en lådcykel med tre hjul, men nu kommer vi att titta mycket på det segmentet och lansera nya modeller. För de som verkligen vill välja bort bilen helt och kanske har två eller tre barn som de vill få plats med, eller att kunna bära med sig ännu mer grejer på cykeln, säger Martin Walleräng.

John Edgren

Mer om: Elcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt