Drog en enorm undervattensvåg ner ubåten Nanggala i djupet?

2021-05-04 14:04  

Varför den indonesiska ubåten Nanggala sjönk till över 800 meters djup med 53 människor ombord är fortfarande inte helt utrett. Marinbefäl menar att en enorm undervattensvåg är den troligaste orsaken. 

KRI Nanggala försvann spårlöst den 21 april efter att ha fått tillstånd att genomföra en torpedövning utanför den indonesiska ön Bali. 53 människor befann sig ombord.  

Fyra dagar senare hittade sökpersonal den 60 meter långa ubåten i tre delar på runt 850 meters djup, långt under Nanggalas angivna maxdjup. Alla ombord omkom. 

Efter olyckan har kritik väckts mot den åldrande indonesiska flottan. Den dieseldrivna ubåten KRI Nanggala levererades för 40 år sedan. Senast den genomgick översyn var 2012. Meningen var att en ny översyn skulle ha genomförts i fjol, men åtgärden senarelades på grund av pandemin, enligt australiska ABC News.

Intern solitär våg

Vad som hänt ubåten är ännu oklart. Men det finns gott om teorier. Ett strömavbrott? En brand? Torpederad av främmande fartyg? Mänskliga faktorn av något slag? Enligt James Goldrick, adjungerad professor i marin strategi och policy vid Australian National University, är den troligaste orsaken någon typ av materialfel, till exempel utmattning. Det skriver han i en artikel i The Conversation

Befälhavare i den indonesiska flottan menar dock att en troligare orsak är ett fenomen som kallas för intern solitär våg. Det är en våg som oscillerar i en vätska snarare än på vätskans yta, som vanliga vågor gör. För att en intern våg ska uppstå krävs det densiteten varierar med djupet genom till exempel olika salthalt eller temperatur. Ofta bildas skarpa gränser mellan dessa vattenlager, som kallas för språngskikt. Tidvatten som rör sig över ojämn havsbotten kan dock störa skiktningen, vilket leder till att en intern solitär våg uppstår.  

– Våra misstankar är att det rör sig om naturliga orsaker. En intern solitär våg inträffade vid den här tiden (för olyckan, reds. anm.) norr om Bali, har konteramiral Muhammed Ali sagt till indonesisk media, enligt ABC News.

KRI Nanggala under en övning 2017. Den tyskbyggda dieseldrivna ubåten levererades till Indonesien 1981. Foto: AP/TT 

2 nautiska mil per timme

Hans kollega Iwan Isnurwanto säger att vågen rörde sig med en fart om två nautiska mil per timme (3,7 km/h).

– När vattnet bar ubåten och tryckte den nedåt – vad mer kunde vi ha gjort? Inga säkerhetsåtgärder hade kunnat förhindra det, säger han. 

Nasa tog 2016 en satellitbild av interna solitära vågor som bildats i sundet mellan Lombok och Bali. Sundet är på grund av sin komplexa bottenstruktur känt för att generera interna vågor, enligt myndigheten.

Satellitbild tagen av Nasa 2016 som visar interna solitära vågor som sprider sig norrut från Lomboksundet, mellan öarna Bali i väst och Lombok i öst. Foto: Jeff Schmaltz, MODIS Land Rapid Response Team, NASA GSFC 

Flottan försöker hitta ett sätt att bärga den runt 1 300 ton tunga ubåten. Men experter menar att det är en stor utmaning med tanke på djupet.  

Den vetenskapliga tidskiften Nature Communications publicerade 2016 en artikel av kanadensiska forskare om hur interna solitära vågor bildas.

 

Texten har uppdaterats.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt