Det här behöver du veta för att lyckas i Silicon Valley

2019-04-15 06:00  

I det mytomspunna Silicon Valley finns idéer i överflöd och mycket riskkapital. För att lyckas som svenskt bolag gäller det att vårda sitt nätverk – det är den verkliga hårdvalutan.

I Silicon Valley finns en kombination av världsledande forskning, internationella företag med starkt framtidsorienterade utvecklingsavdelningar, startups med spetskunskap och ett aldrig sinande riskkapital, vad det verkar.

Det är det här ekosystemet som gör Silicon Valley så unikt, enligt Inger Gustafsson, en av fyra svenskar som jobbar på Nordic Innovation House i centrala Palo Alto.

– Man jobbar på ett helt annat sätt här än i Sverige. Många pratar om intensiteten. Oavsett vart du går och vem du pratar med kommer du att träffa på människor som gör något jätteintressant och som du kan knyta kontakt med. Alla är väldigt drivna, smarta och spännande, säger hon om stämningen här.

Läs mer: Svenska techundret Neo4j tar hjälp av Google i kampen mot Amazon

Nordic Innovation House är ett sätt för de nordiska innovationsmyndigheterna att försöka bygga broar mellan Silicon Valley och aktörer på hemmaplan, från startups och scaleups till storföretag och myndigheter.

I den vita lilla tvåvåningsbyggnaden på Ramona Street 470 finns ett tjugotal kontorsplatser och en liten lokal för möten och mindre konferenser. Det är de många loggorna som pryder väggarna som avslöjar att Silicon Valley-kontoret har närmare 200 nordiska medlemsföretag, varav några sitter i byggnaden intill.

– Många är virtuella medlemmar, vilket betyder att de kommer hit och sitter här några dagar i månaden. Andra sitter här hela tiden, i coworkingspace, berättar Inger Gustafsson.

Läs mer: Rapport: Britterna leder den självkörande utvecklingen

Bolag som svenska Einride, Volvo Group och Coala är här för att få hjälp att knyta kontakter, utbyta idéer och växa i det mytomspunna tech-meckat.

De flesta av medlemsföretagen har redan byggt upp sin produkt eller tjänst på hemmaplan innan de anländer. De vill expandera, inte bara på den amerikanska marknaden utan också globalt. För att lyckas med det är det bra att känna Silicon Valleys oskrivna regler. Framför allt handlar det om vikten av att nätverka, att vara tillgänglig, öppen och hjälpsam, enligt Inger Gustafsson.

Det finns till exempel en större öppenhet här mellan företag och anställda som jobbar på olika arbetsplatser, upplever hon. Det kan bero på att nätverk prioriteras högre än lojalitet mot ett specifikt företag.

– Rörligheten är stor här och snart kanske du jobbar inom ett konkurrerande företag, säger hon.

Läs mer: Theranos: Skandalen som skakade Silicon Valley

Hur uttrycker sig den här öppenheten i praktiken?

– Många är ute väldigt mycket och lyfter sina frågor, frågar andra hur de tänker kring olika problem de försöker lösa. Det pågår också många olika samarbetsprojekt här, mellan företag, men också mellan företag och akademin. Samtidigt är man väldigt tydlig med att en idé inte är så mycket värd, det finns det så många av. Det är egentligen först när en idé är genomförd som den spelar någon roll.

Samarbeten mellan företag och akademin är inget unikt för Silicon Valley. Men Inger Gustafsson tycker ändå att Sverige har en hel del att lära sig härifrån inom den biten.

– För forskare vid exempelvis Stanford är det en naturlig del av vardagen att samverka med industrin. Det ingår i kulturen och betraktas som meriterande. I Sverige är det förknippat med en oro, en risk för att få sin akademiska legitimitet ifrågasatt. Genom att samarbeta med industrin här får forskare del av värdefull data som driver forskningen framåt och samtidigt bidrar dialogen med företagen till att relevanta problem kan adresseras.

Läs mer: Miljardvärderade doldisbolaget vill göra bilar självkörande – på riktigt

Det här gör också att samarbetet mellan akademin och företagen skiljer sig åt från de svenska. Ett företag går inte in och beställer ett specifikt resultat inom en specifik tidsram utan efterfrågar en viss kompetens.

– Företagen försöker inte gå in och detaljstyra forskarna, utan försöker vara öppna och jobba tillsammans med dem. Det finns en väldigt fruktsam grundinställning bland de olika aktörerna här, vilket är otroligt spännande. Men jag tror också att det är absolut nödvändigt om vi tittar på de samhällsutmaningar vi har framför oss att lösa. Vi måste koppla ihop alla goda krafter.

”Väldigt bra arbetsmarknad för ingenjörer”

I Silicon Valley bör du vara hjälpsam utan att förvänta dig en gentjänst. I stället förväntas den du har hjälpt att hjälpa någon annan, enligt ”pay it forward”-principen. Det här är också ett viktigt skäl till att nätverket är så viktigt. Någon du träffar kanske inte kan hjälpa dig med just ditt specifika problem, men chansen är god att hen känner någon som kan göra det.

– En persons valuta är mycket vilket nätverk man har. Därför bränner man inte heller sina kontakter, eftersom man är lite långsint i det här systemet, säger Inger Gustafsson.

Inger Gustafsson tror inte på att överföra hela Silicon Valley-modellen på Sverige, det skulle nog inte gå. Men hon tror att det finns mycket att inspireras och lära av, för att svenska företag i längden inte ska behöva flytta till Kalifornien för att göra ordentliga språng framåt.

– Att komma hit som startup ger en förståelse för hur framtiden ser ut och en möjlighet att koppla upp sig mot den kompetens som finns här. Teknikutvecklingen går allt snabbare och varje dag får man nya bekräftelser på vilken förändringspotential som ai representerar. Det innebär att Silicon Valley och liknande miljöer i Kina kommer att vara av växande betydelse de närmaste åren.

Vad har du för tips till ingenjörer och andra tekniskt intresserade som vill jobba i Silicon Valley?

– För det första, kom hit och jobba! Det är en väldigt bra arbetsmarknad för ingenjörer och att jobba här är en upplevelse du kommer att minnas hela livet. Det är en sådan brist på arbetskraft här så företagen letar verkligen efter folk och hjälper till med sådant som visum. Och ur svensk synvinkel behöver vi verkligen få bättre koll på vad som händer här. Ju fler som kommer hit och skapar sig en egen bild, desto fler kan sprida kunskapen vidare på hemmaplan.

Tre saker som Silicon Valleys acceleratorer tittar på

1. Om du har ett bra, konkurrenskraftigt team.

2. Om projektet du jobbar på kan lösa ett befintligt problem, som användarna upplever

3. Om ditt företag har en hög tillväxt.

Källa: "Bifrost", utgiven av Nordic Innovation House

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt