”Det här är spelkonsolen jag vill ha i julklapp i år”

2021-12-14 09:40  
Analogue Pocket. Foto: Analogue

Spelkonsolen jag vill ha i julklapp i år är rätt dyr, svår att få tag på och får spelen att se alldeles fantastiska ut. Och nej, du kan förmodligen inte gissa vilken jag menar, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Det finns en typ av integrerade kretsar som kallas field-programmable gate array (FPGA). De är kretsarnas svar på kameleonter. Ett FPGA-chip kan omprogrammeras att imitera en annan ursprunglig hårdvara, som till exempel en spelkonsol.

Det krävs visserligen ett visst mått av perfektionism för att verkligen göra det där bra, men amerikanen Christopher Taber har gott om den varan.

För tio år sedan tog Taber moderkort från arkadhallsversionen av den nischade spelmaskinen Neo Geo, återskapade konsolen i valnötsträ och sålde den till det nätta styckpriset om ungefär 7 000 kronor.

Några år senare blev Analogue – företaget Christopher Taber grundade – känt för en större publik. Taber lyckades lägga vantarna på ett parti Ricoh-processorer som suttit i gamla Nintendo Entertainment System-enheter (Nes).

Läs mer: Test: Nintendo Switch OLED Model – ”Allt ser fantastiskt ut”

Eftersom patentet för Nes löpt ut kunde Christober Taber husera Ricoh-chipen i konsolen Analogue NT. Det var en luxuös eftermarknadsprodukt som var ämnad att återge gamla Nintendo-spel så naturtroget som möjligt, men som också gav klassiker med 30 år på nacken en möjlighet att gnistra på dagens högupplösta skärmar.

Foto: Analogue

Det blev dock snart uppenbart att Analogue stod vid ett vägskäl. Antingen kunde Taber och det lilla hängivna team han byggt fortsätta att leta efter originaldelar och sälja dem i nya produkter så dyra att bara de allra mest inbitna (och förmögna) fansen av retrospel hade råd med dem. Eller så kunde de gå över till ett något billigare alternativ: FPGA-kretsar.

Ingen emulator

Att hitta emulatorer av gamla titlar är inte svårt, de finns en Google-sökning bort. Till och med Nintendo själva emulerade The Legend of Zelda, Super Mario Bros och Metroid med flera när de släppte miniversioner av Nes och Snes för några år sedan.

Men ett FPGA-chip fungerar inte som en emulator, utan kan likna originalet på en helt annan, mer grundläggande, nivå. För att citera Christopher Taber själv så ”replikerar FPGA orsaken, inte verkan”.

Vid det här laget har Analogue hunnit släppa sina egna tolkningar av Snes (Super NT), Sega Mega Drive (Mega SG) och en rad andra.

Men det är ingen tvekan om att den kommande konsolen, den som jag vill ha i julklapp om jag så måste köpa den själv, är den mest eftertraktade hittills. Den heter Analogue Pocket, kostar 220 dollar och är företagets första bärbara spelmaskin. Den är baserad på själva symbolen för fickspel – Game Boy – och ser ut som om Apple hade designat den.

Analogue Pocket. Foto: Analogue

Jag hade faktiskt hoppats ha den i mina händer redan, men Analogue har som nästan alla andra brottats med en brist på komponenter. En upplaga började säljas för över ett år sedan, men intresset var så stort att företagets sajt kraschade. Några minuter senare fick den som lyckades ta sig in i nätbutiken beskedet att Pocket redan var slutsåld. Det var ganska upprörd stämning där ett tag.

Kritikerna hyllar den

Nästa chans är 14 december, klockan 17 svensk tid. Och med tanke på att stora amerikanska och brittiska tekniksajter precis publicerat sina recensioner – som alla höjer Pocket till skyarna – så finns väl risk för att det åter blir tårar och tandagnisslan.

Vad är det som får Pocket att kännas så speciell? Ja, ett skäl är förstås att den out-of-the-box tar emot i princip alla Game Boy-, Game Boy Color- och Game Boy Advance-titlar. Eftersom den dessutom inte har ett utan två FPGA-chip går det att köpa till en adapter om man hellre/också vill köra spel till Game Gear, Neo Geo Pocket och Atari Lynx. Det är en konsol som alltså är kompatibel med mer eller mindre hela den bärbara spelhistorien fram till 2005.

En dockningsstation kan köpas till om man vill koppla Analogue Pocket till en extern skärm. Foto: Analogue

Den har en 3,5-tums lcd-skärm (i Gorilla Glass-kvalitet) med en upplösning på 1 600x1 440 (615 ppi), vilket råkar vara ganska exakt tio gånger fler pixlar än på första Game Boy. Den har ett sleep-läge som i princip fungerar som en extra sparfunktion, stereohögtalare och ett 4 300 mAh-batteri som laddas med usb-c.

Detta är naturligtvis bidragande orsaker till att Analogue Pocket nästan tycks generera lika mycket hajp som en lansering av en modern spelkonsol. Därtill vet alla vid det här laget att Christopher Taber bara nöjer sig med det allra bästa. Som han sagt i en intervju med spelsajten Polygon:

– Alla vill inte ha en upplevelse i museum-klass när de bootar upp sin gamla konsol. Men för de som vill ha det så vill jag att de ska veta att vi kan göra det möjligt.

Av intresset för Pocket att döma börjar vi dock bli ganska många.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt