Det googlar arbetsgivare fram när du söker jobb

2018-10-01 13:39  

Allt fler arbetsgivare googlar de jobbsökande på nätet. Vet du att det går att hitta information om dig på nätet som kan vara till din nackdel så se till att ha en bra förklaring när det är dags för intervju. Bilder, åsikter eller fritidsintressen i sociala medier kan avgöra om du får jobbet eller inte.

I en studie har forskarna Christel Backman och Anna Hedenus vid Göteborgs universitet intervjuat 37 rekryterare, arbetsgivare och anställande chefer som söker på nätet när de ska anställa ny personal.

Ett skäl att googla är att kunna sålla bort de som inte anses vara aktuella och få ner antalet kandidater. Det kan till exempel vara något som inte verkar stämma i ansökningen eller en lucka i cv:t som gör att man vill googla.

Läs mer: 19 frågor du aldrig ska ställa på en arbetsintervju

Finns det uppgifter om problem på en tidigare arbetsplats kanske arbetsgivaren vill kolla på sociala medier om personen uttrycker sig illojalt eller olämpligt om den tidigare arbetsplatsen.

Det kan också handla om att söka efter om den sökande har intressen eller hobbys som strider mot företagets värderingar, eller som kan slå tillbaka på företaget om kunder eller andra ser att medarbetaren ägnar sig åt sådant.

– Eller bara sådant som arbetsgivaren tror kommer att ta mycket av personens tid, till exempel en karriär inom idrott eller politik, säger Christel Backman.

En del söker för att hitta någon typ av arbetsprover, till exempel att titta på den förra arbetsplatsens webbsida om det handlar om att anställa en webbdesigner.

Läs mer: Svensk dominans när unga rankar arbetsgivare

I regel sker dock nätsökningarna ganska osystematiskt. De är snabba och sällan kopplade till någon kravprofil. Det är inte ovanligt att sökningarna sker samtidigt som ett tråkigt telefonsamtal, på väg till jobbet, eller hemma i soffan inför en intervju nästa dag.

– Självklart påverkar det kvaliteten att det är så ostrukturerat. Få letar efter något speciellt.

Många av arbetsgivarna håller med om att googlingen inte tillför så mycket. De ser det som en extra koll i slutet av rekryteringsprocessen för att säkerställa att det inte finns något mer som man borde känna till.

– Oftast finns det en viktig känslomässig koppling till deras egen professionella roll. De vill göra ett bra jobb och säkra att de gör en bra bedömning och fattar rätt beslut och då är en nätsökning snabb att göra.

Läs mer: Roboten väljer ut vem Ikea ska anställa

De intervjuade rekryterarna uppger att de inte har hittat särskilt mycket vid sina googlingar. Det har förekommit något udda intresse, att personen har uttryckt sig olämpligt, eller att det framgår att personen har extrema politiska åsikter som inte anses stämma med företagets värdegrund.

Vissa av rekryterarna vill ur en etisk aspekt inte vill gräva för djupt. De gör en vanlig googling för att fånga upp sådant som kunder eller andra anställda kan hitta, men försöker inte hitta information som ligger dold eller som finns i stängda nätverk.

Samtidigt är det inte säkert att alla som har något olämpligt på nätet blir bortvalda i en rekryteringsprocess, men att rekryteraren följer upp det lite extra.

– En del säger att det gör det lättare att veta vad de ska fråga om i en intervjusituation eller i ett referenssamtal, säger Christel Backman.

Vad har du för tips till jobbsökare för att förbättra bilden av sig själv för en presumtiv arbetsgivare?

– Jag tycker framför allt att den som söker ett jobb ska passa på att fråga hur rekryteringsprocessen ser ut. Det kan ju ge svar på om den som rekryterar söker information på nätet.

Även om allt fler arbetsgivare googlar jobbsökande uppskattar Christel Backman att det fortfarande är en majoritet som inte gör det. Och det finns det personer som har fått jobbet även när rekryterarna har hittat information som de har varit misstänksamma mot, betonar hon.

Men där är det betydelsefullt att den jobbsökande kan prata om det som arbetsgivaren hittat och sätta det i ett sammanhang. Till exempel att kunna förklara en konflikt på en tidigare arbetsplats.

– Det handlar om en slags digital anställningsbarhet som kräver att man kan förhålla sig till bilden man ger på nätet och förklara det som finns där. Se till att du känner till vad resultatet blir för den som söker på ditt namn på nätet.

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt